Etusivu Amnestyposti Aktivistit tutkijoiden apuna: ”Olen kiitollinen siitä, että saan vaikuttaa”

Aktivistit tutkijoiden apuna: ”Olen kiitollinen siitä, että saan vaikuttaa”

Yksi Amnestyn tutkijoiden suurimmista haasteista on digitaalisen ajan informaatiotulva. Uusi teknologia on kuitenkin tuonut mukanaan myös uudenlaiset aktivismin muodot. Digiaktivismista on innostunut muun muassa iowalainen Amy Landwehr, 45, joka on tukenut Amnestya jo yli 30 vuoden ajan.

Amnesty Decoders -verkostoon kuuluu vapaaehtoisia, jotka auttavat tutkijoita digitaalisen tiedon, kuten sosiaalisen median, kuvien ja erilaisten dokumenttien läpikäymisessä. Decoders-verkosto perustettiin kesällä 2016 ja sittemmin siihen on liittynyt yli 53 000 aktivistia 150 eri maasta. Yksi heistä on Amy Landwehr.

“Olin työskennellyt pitkään maahanmuuttoon erikoistuneena asianajajana, kun jouduin jättämään työni terveyshuolien vuoksi. Vaikka tilanteeni oli vaikea, halusin lahjoittaa aikani hyvään tarkoitukseen”, Landwehr kertoo.

“En kuitenkaan voinut sitoutua tiukkaan aikatauluun tai kiinteisiin työtunteihin. Innostuin digiaktivismista, koska saan tehdä tärkeää työtä silloin, kun se itselleni sopii.”

Landwehr kiittelee digiaktivismin aloittamisen helppoutta. Osallistuminen ei vaadi erityisiä taitoja tai välineitä, ja ilmoittautumisen jälkeen jokainen aktivisti saa yksinkertaiset ohjeet tehtävien suorittamiseen.

“On huikeaa, että saan osallistua tärkeään työhön näin helposti – en tarvitse muuta kuin puhelimeni ja muutaman minuutin ylimääräistä aikaa”, Landwehr iloitsee.

Landwehr otti osaa muun muassa Strike Tracker -kampanjaan, jossa Amnesty tutki, miten Yhdysvaltojen johtaman liittouman pommitukset etenivät Syyrian Raqqassa vuonna 2017

Tulosten avulla Amnesty pystyi selvittämään kaupungin tuhoutumisen aikajanan ja sen, kuinka paljon siviilejä pommituksissa sai surmansa.

Digiaktivismi on Amnestyn tutkijoille elintärkeä apu informaatiotulvan taklaamiseen. Landwehrille se on merkityksellisyyden tunteita tarjoava henkireikä.

“Ihmisoikeudet ovat aina olleet intohimoni, etenkin kuolemanrangaistukseen ja pakolaisiin liittyvät teemat. Olen kiitollinen siitä, että saan vaikuttaa itselleni tärkeisiin asioihin. Vapaaehtoistyö kohentaa itsetuntoani ja tunnen oloni arvokkaaksi myös arkisten kiireiden keskellä.”

Kiinnostuitko digiaktivismista? Lähde mukaan osoitteessa: https://decoders.amnesty.org.

Teksti: Iina Lindeman