Etusivu Blogi Argentiinan äänestys aborttilaista oli askel eteenpäin – ei takaisku

Argentiinan äänestys aborttilaista oli askel eteenpäin – ei takaisku

Elokuun alussa Argentiinan senaatti hylkäsi esityksen abortin laillistamisesta. Lakimuutos olisi mahdollistanut abortin 14. raskausviikolle saakka.

Senaatti käsitteli lakiesitystä 16 tuntia, mutta päätyi hylkäämään esityksen, joka olisi pelastanut lukemattoman määrän ihmisiä. Koska lakiehdotus kaatui, Argentiinassa on voimassa vuonna 1921 voimaan tullut aborttilaki. Laki sallii abortin ainoastaan silloin, jos raskaus on seurausta raiskauksesta tai mikäli naisen terveys tai henki on vaarassa. He, joiden täytyy keskeyttää raskaus muista syistä, joutuvat tekemään sen salassa ja vaarallisissa oloissa.

Vastoinkäymisestä huolimatta muutos on väistämätön

Keskiviikkona 8. elokuuta sadattuhannet ihmiset kokoontuivat senaatin eteen Buenos Airesissa. Seisoimme tunteja sateessa, smaragdin vihreisiin huiveihin sonnustautuneina. Huiveista on tullut aborttioikeutta ajavan liikkeen tunnus, joka leviää ympäri Latinalaista Amerikkaa. Vaikka osasimme odottaa, että valtaosa senaattoreista äänestää lakiesitystä vastaan ja mahdollisuus voittaa on pieni, seisoimme silti kylmässä ja sateessa, vihreän maalin valuessa pitkin kasvoja.

Tuo massiivinen kokoontuminen oli merkityksellinen. Se osoitti, että aborttia pitkään leimannut stigma, häpeä ja vaikeneminen ovat vihdoin ohi.

Tämän päivän Argentiinassa naiset seisovat ylpeästi yhdessä ja vaativat vapautta tehdä päätöksiä, jotka koskevat heidän omia kehojaan.

“Nyt kun me olemme yhdessä, he näkevät meidät”, naiset ja tytöt lauloivat kaduilla. He ovat viimein saaneet voimaa vaatia heille kuuluvia oikeuksia. Koska asiaa on käsitelty kongressissa, sitä ei voi enää sivuuttaa.

Asennemuutos on lähtöisin nuoremman sukupolven naisista. Kaduilla, kouluissa, busseissa ja yökerhoissa vihreä aalto on ollut pysäyttämätön. Viime viikkoina Argentiinan valtavirtamedia on  julkaissut jopa artikkeleita nuorison käyttämästä sukupuolineutraalista tavasta puhua. Sen sijaan, että naisesta käytettäisiin pronomiinia “la” tai miehestä “el”, monet käyttävät sukupuolineutraalia pronomiinia “les”.

Nuorten naisten nopea ja kiivas toiminta varmisti, että lisääntymisoikeudet on saatu poliittisen agendan kärkeen. Samaan aikaan he ovat nostaneet julkiseen keskusteluun myös seksuaalisen häirinnän sekä naisiin kohdistuvan väkivallan.

Siitä, että naiset ja tytöt tänä päivänä nousevat puolustamaan oikeuksiaan, on kiittäminen myös aiempien sukupolvien feministejä, jotka taistelivat vuosia naisten oikeuksien puolesta. Tästä esimerkkinä on 89-vuotias Nelly Minversk, väsymätön aktivisti ja aborttioikeutta ajavan liikkeen ikoninen johtohenkilö. Lakiesityksen hylkääminen ei pysäytä häntä, eikä aborttioikeuden puolesta kampanjoivaa liikettä.

Voimamme on pysäyttämätön

Aborttioikeutta on ajettu laajalla rintamalla kansallisesta kampanjasta, laajaan liittoutumaan feministisiä ryhmiä, kansalaisjärjestöjä ja tukijoita. Nämä toimijat ovat yhdessä esittäneet vuodesta 2015 lähtien seitsemää lakiehdotusta abortin sallimiseksi.  Sadattuhannet ihmiset kokoontuivat yhteen aborttilakia koskevien äänestysten aikana. Liike on rikkonut tabuja saaden sekä koulujen seksuaalikasvatuksen että ehkäisyvälineiden saavutettavuuden kansalliselle agendalle. Pian sen jälkeen, kun ehdotus aborttilaista oli hylätty, presidentti Mauricio Macri kertoi, että hallitus tekee työtä parantaakseen lisääntymis- ja perhesuunnitteluun liittyvää lainsäädäntöä.

Tämä on historiallista – meidät on kuultu!

Tämä kaikki on saatu aikaan, vaikka Argentiinassa abortin laillistamista on vastustettu laajasti. Viime kuussa paavi Franciscus, joka on merkittävä vaikuttaja kotimaassaan Argentiinassa, rinnasti abortin keskitysleirien hirmutekoihin. Senaattorit kertoivat avoimesti katolisen kirkon luomista paineista. Katolinen kirkko järjesti äänestyksen aikana myös “mass for life” -tapahtuman.

Aborttioikeutta vaativaan liikkeeseen kuuluvat naiset tietävät, että abortin salliminen on elämän puolustamista: nykyisen aborttilain aiheuttamat kuolemat loppuisivat.  He tietävät myös, että abortin vastustajat haluavat kontrolloida naisten kehoja ja varmistaa, että naisilla on vähemmän oikeuksia kuin miehillä.

Me hävisimme äänestyksen, mutta jokainen, joka kampanjoi Argentiinan muutoksen puolesta saa olla ylpeä kuinka pitkälle se meidät vei: miljoonia kokoontui puolustamaan naisten oikeuksia.

Aktivistit ymmärtävät, ettei äänestyksessä ratkaistu sitä, tehdäänkö Argentiinassa abortteja vai ei. Abortteja tulee aina olemaan, oli laki mikä hyvänsä. Tämä oli äänestys siitä, ovatko abortit jatkossakin hengenvaarallisia vai ovatko ne turvallisia ja laillisia. On surullista,  että suurin osa senaattoreista päätti jatkaa abortin hankkivien naisten kriminalisointia. Mutta he eivät voi vaientaa meitä!

Ihmisoikeudet toteutuvat vähitellen

Monet naiset seisoivat senaatin ulkopuolella äänestysyönä ja kertoivat omia tarinoitaan, jotka huokuvat toivoa ja sinnikkyyttä. Joukko opiskelijoita huusi megafoneihin: “Beware, beware, beware machistas, all Latin America will be feminist.” Nämä ovat niitä ihmisiä, jotka äänestävät ja määrittelevät tulevaisuuden.

Lakiehdotusta ei käsitellä ennen Argentiinan uutta hallituskautta, joka alkaa ensi vuoden maaliskuussa. Sitä ennen samankaltaiset liikkeet kuohuvat pitkin Latinalaista Amerikkaa. Ihmiset Meksikossa, Ecuadorissa. Chilessä, Kolumbiassa ja Perussa ovat jo aloittaneet  huivien valmistamisen omaa kampanjointia varten. Myös Euroopassa kampanjointi on saanut aikaan valtavan solidaarisuuden aallon.

Vaikka Argentiinan senaattorit sulkivat oven naisten oikeuksille, liike on avannut ison ikkunan koko mantereelle ja sen ulkopuolelle. Nyt maailma näkee meidät. Ei mene kauaa, että me voitamme tämän taistelun.

Teksti: Mariela Belski. Kirjoittaja toimii Amnestyn Argentiinan osaston toiminnanjohtajana.

Blogissa ilmaistut näkemykset ovat kirjoittajan omia eivätkä välttämättä edusta järjestön virallista kantaa.

Kootusti

• Argentiinassa tehdään arviolta 500 000 aborttia vuodessa.
  • Nykyinen lainsäädäntö on johtanut viimeisen 30 vuoden aikana yli 3000 naisen kuolemaan.
  • Yli 49 000 naista vuodessa joutuu vaarantamaan henkensä ja terveytensä.