Etusivu Blogi Hallitusohjelma on ihmisoikeusmyönteisin naismuistiin

Hallitusohjelma on ihmisoikeusmyönteisin naismuistiin

Hallitusneuvotteluihin osallistuneiden puolueiden vaaliohjelmien perusteella odotukset tulevan hallituksen ihmisoikeuskirjauksista olivat korkealla. Rinteen hallituksen ohjelmassa mainintoja ihmisoikeuksista onkin ennätysmäärä. Ilahduttavaa on myös, että ihmisoikeudet näkyvät ohjelmassa kautta linjan.

Hallitus ilmaisee vahvan sitoutumisen ihmisoikeuksiin monin eri tavoin. Viranhaltijoiden osaamista aiotaan vahvistaa, jotta lakien ihmisoikeusvaikutukset on mahdollista arvioida etukäteen. Jos arvioinnista tehdään laadukasta ja systemaattista, sillä sekä uudella perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelmalla, on mahdollista saada aikaan suuri harppaus jokaiselle kuuluvien oikeuksien toteutumisessa. Lisäksi hallitus aikoo edistää ihmisoikeuksia EU:n tasolla muun muassa vaatimalla jäsenmaille maksettavien tukien kytkemistä EU:n perusarvojen noudattamiseen.

Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan hallitus aikoo puuttua kokonaisvaltaisesti laatimalla sille torjuntaohjelman. Väkivallan uhrien tukipalveluja ja turvakotien paikkamäärää lisätään ja seksuaalirikosten uhrien tukikeskusten palvelutarjontaa sekä valtakunnallista kattavuutta laajennetaan. Seksuaalirikoslainsäädäntö uudistetaan ja raiskauksen määritelmä ankkuroidaan suostumuksen puutteeseen perustuvaksi. Lisäksi perustetaan itsenäinen ja riippumaton naisiin kohdistuvan väkivallan raportoijan tehtävä. Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaan näyttää vihdoin löytyvän poliittista tahtoa.

Turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa hallitus lupaa vahvistaa perumalla edellisen hallituksen tekemät heikennykset. Erityisen tärkeää on, että turvapaikanhakijoiden avustajille palautetaan tuntiperusteiset palkkiot, jotka mahdollistavat laadukkaan oikeusavun turvapaikanhakijoille. Elintärkeää on myös valitusaikojen palauttaminen kansainvälistä suojelua koskevissa asioissa samalle tasolle muiden asioiden kanssa ja turvapaikkaprosessin etupainotteisuuden takaaminen mahdollistamalla avustajan käyttö ja siihen oikeusapu myös Maahanmuuttoviraston puhuttelussa. Lisäksi oikeudellista neuvontaa parannetaan ja turvapaikkamenettelyn laatua sekä lapsen edun toteutumista arvioidaan. Pakolaiskiintiötä nostetaan sadalla paikalla ja perheenyhdistämistä helpotetaan.

Myös translain uudistus löytyy ensimmäistä kertaa hallitusohjelmasta. Hallitus haluaa sukupuolen juridisen vahvistamisen kunnioittavan itsemääräämisoikeutta. Vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä poistetaan ja lääketieteellinen ja juridinen prosessi erotetaan toisistaan. Lisäksi henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuudesta luovutaan.

Me järjestöt jaksamme kyllä kirittää hallitusta kohti parempaa ihmisoikeuspolitiikkaa

Hallitusohjelma sisältää myös lukuisia muita lupaavia kirjauksia esimerkiksi ihmisoikeuskasvatuksesta, saamelaisten oikeuksista, kuuroihin kohdistuneista loukkauksista, perusturvasta, yritysvastuusta ja ilmastonmuutoksesta.

Kaikki kirjaukset eivät luonnollisesti ole täydellisiä ja esimerkiksi translain ja pakolaisten oikeuksien osalta olisi voinut toivoa kunnianhimoisempia lähestymistapoja. Lisäksi kaikkien kirjausten arvo mitataan lopulta siinä, millä tavalla ja aikataululla niitä ryhdytään toteuttamaan ja paljonko toimenpiteille lopulta varataan resursseja. Tehtävää siis riittää, mutta kokonaisuutena arvioiden ihmisoikeustyölle on nyt luotu kelpo pohja. Ja me järjestöt jaksamme kyllä kirittää hallitusta kohti parempaa ihmisoikeuspolitiikkaa!

Teksti: Niina Laajapuro. Kirjoittaja toimii Amnestyn Suomen osastossa ihmisoikeustyön johtajana.

Amnestyn blogissa ilmaistut näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä edusta järjestön virallista kantaa.