Etusivu Uutiset Kaksi naista tuomittiin julkisiin kepiniskuihin seksin harrastamisesta

Kaksi naista tuomittiin julkisiin kepiniskuihin seksin harrastamisesta

Malesialainen sharia-tuomioistuin tuomitsi elokuussa kaksi 22- ja 32-vuotiasta naista 3 300 Malesian ringgitin (vastaa noin 689 €) sakkoon ja kuuteen kepiniskuun “naisten välisten seksuaalisten suhteiden” vuoksi Terengganun osavaltiossa. Julkinen kepitys tapahtui maanantaina.

Amnesty Internationalin Malesia-tutkija Rachel Chhoa-Howard kommentoi tuomiota:

”Tämä on kauhea päivä Malesiassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksille ja ihmisoikeuksille ylipäätään. Hallitus on pyrkinyt parantamaan ihmisoikeustilannetta, mutta tämä julma rangaistus pahentaa tilannetta järkyttävällä tavalla.

Kahden naisen kepitys on karmea muistutus siitä syrjinnän ja kriminalisoinnin syvyydestä, mitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kohtaavat maassa. Se on merkki siitä, että uusi hallitus hyväksyy kidutuksen ja muut julmat, epäinhimilliset tai halventavat rangaistukset, aivan kuten edeltäjänsä.

Niin kauan kuin maassa on voimassa lainsäädäntö, joka kriminalisoi malesialaisten seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin, näillä ihmisillä on riski joutua kärsimään rangaistus. Ihmisten ei pitäisi joutua elämään pelossa vain siitä syystä, että he ovat, millaisia ovat tai koska he rakastavat, ketä rakastavat. Malesian viranomaisten on välittömästi kumottava syrjivät lait, kiellettävä kidutusrangaistukset ja ratifioitava YK:n kidutuksen vastainen yleissopimus.”

Jo viikkojen ajan Malesian viranomaiset ovat hyökänneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä vastaan. Poliitikot ja viranomaiset ovat antaneet myös useita syrjiviä lausuntoja. Viime viikolla ministeri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa kertoi mediassa, että Pakatan Harapan -puolue “ei ole koskaan tunnustanut” seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, ja että hallituksen tuki heille aiemmin on koskenut vain näiden ihmisten “kuntoutusta”.

Kepitystuomio on julma, epäinhimillinen ja halventava ja saattaa täyttää kidutuksen tunnusmerkit, siksi se on ehdottomasti kielletty kansainvälisen oikeuden nojalla.