Etusivu Lahjoita Lahjoitus: faktat

Mihin lahjoituksia käytetään?

Jokainen lahjoitus käytetään ennen kaikkea työhön ihmisoikeuksien puolesta. Amnesty International tutkii vakavia ihmisoikeusloukkauksia, kampanjoi ja vaikuttaa niiden estämiseksi sekä tiedottaa ihmisoikeusloukkauksista kaikkialla maailmassa. Kerätyt varat käytetään maailmanlaajuiseen ihmisoikeustyöhön, joka sisältää kampanjoinnin, tiedottamisen, ihmisoikeuskasvatuksen, aktivismin sekä vaikuttamis- ja tutkimustyön. Kaikki mitä teemme, pohjautuu YK:n ihmisoikeuksien julistukseen. Suojelemme sinun, läheistesi ja kaikkien ihmisten ihmisoikeuksia kaikkialla maailmassa. Amnesty Internationalin Suomen osasto on osa maailmanlaajuista verkostoa, johon kuuluu yli 7 miljoonaa ihmistä yli 150 maassa.

Mihin Amnestyn lahjoitusvarat käytetään

Olemme läpinäkyviä siinä, mihin käytämme lahjoituksia. Neljäsosa rahasta käytetään kansainväliseen kampanjointiin. Yli 50 senttiä joka eurosta käytetään ihmisoikeustyöhön Suomessa, ja noin 1/5 varainhankinnan hallinto- ja keräyskuluihin.

Järjestämme joka vuosi sääntömääräisen vuosikokouksen, jossa valitaan tilintarkastajaksi hyväksytty tilintarkastusyhteisö. Julkaisemme tilintarkastuskertomukset ja tasekirjat vuosittain nettisivuillamme.

Mitä lahjoituksellani saadaan aikaan?

Vuodesta 1961 Amnesty on osoittanut, että päättäväisellä työllä ihmisoikeuksien puolesta saadaan paljon aikaan. Joka vuosi työmme ansiosta vapautuu satoja vääryydellä vangittuja ihmisiä, edesautamme maita muuttamaan lakejaan, tuomme esiin piilotettuja totuuksia ja pelastamme ihmishenkiä. Saavutuksemme eivät olisi mahdollisia ilman tukijoitamme. Taloudellisesti meitä voi tukea kertalahjoituksella tai kuukausittaisella tuella.

Katso mihin lahjoituksesi voidaan käyttää:

10 eurolla autat siinä, että viestimme tavoittaa tuhansia ihmisiä kun esim. vetoamme hädässä olevien puolesta: kidutettujen, avioliittoon pakotettujen, sotaa ja vainoa pakenevien, mielipidevankien ja muiden ihmisoikeusloukkauksien kohteiksi joutuneiden.

25 eurolla viestinnän asiantuntijamme käyttää tunnin työaikaa vihapuheen hillitsemiseksi.

30 eurolla mahdollistat pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeuksiin liittyvää tutkimustyötä.

60 eurolla mahdollistat naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen työn asiantuntijamme tapaamisen perhe- ja peruspalveluministerin kanssa

60 eurolla autat meitä järjestämään ihmisoikeustyöpajan opettajaksi opiskeleville

100 eurolla autat käynnistämään hätävetoomuskampanjan vaarassa olevan ihmisen puolesta

500 eurolla autat meitä järjestämään yhden mielenosoituksen

Pelkästään olemalla Amnestyn tukija osoitat kotimaisille ja kansainvälisille päätöksentekijöille, että olet huolissasi vallitsevasta ihmisoikeustilanteesta ja haluat tehdä maailmasta paremman paikan. Kun Amnesty International puhuu, se puhuu yli 7 miljoonan tukijan suulla – sisältäen yli 40 000 suomalaista tukijaa. Mitä enemmän meillä on tukijoita, sen tarkemmin meitä kuunnellaan. Sinun kanssasi olemme vahvempia.

Mitä eri lahjoitusmuotoja Amnestylla on?

Voit tukea meitä muutamalla eri tavalla, katso lisää alta.

Kuukausittainen tukijuus. Suurin osa tukijoistamme on kuukausitukijoita. Kuukausilahjoittajat mahdollistavat työmme jatkamisen ja suunnittelun. Pysyvien muutosten aikaansaamiseksi jatkuva tukesi on meille ratkaisevan tärkeä. Voit valita kuukausittaisen pankki- tai luottokorttiveloituksen tai e-laskun tai suoramaksun.

Kertalahjoitus. Voit myös antaa halutessasi kertalahjoituksen – 100 €, 50 €, 20 € tai minkä tahansa summan, joka sinulle parhaiten sopii.

Testamentti. Oletko miettinyt, mitä haluat jättää tuleville sukupolville? Testamenttipäätöksen voi tehdä minkä ikäisenä tahansa.

Hätäviestiverkosto. Liittymällä hätäviestiverkostoon olet osa pikavetoomusallekirjoittajiemme piiriä. Saat tekstiviestillä maksimissaan 20 vetoomuspyyntöä vuodessa. Vetoomukset allekirjoitetaan kaikista kiireisimmin apua tarvitsevien puolesta. Jokainen vastaanotettu ja lähetetty viesti maksaa 90 senttiä / viesti.

Merkkipäivälahjoitus. Juhlistatko pyöreitä vuosia, hääpäivää tai harkitsetko muistokeräystä? Ohjaa muistamiset merkkipäivänäsi ihmisoikeuksien puolesta tehtävän työn hyväksi.

Millaiset ovat Amnestyn varainhankinnan linjaukset?

Emme vastaanota yhteiskunnallista avustusta tai muuta suoraa tukea hallituksilta tai poliittisilta organisaatioilta. Näin ollen varmistamme puolueettomuutemme tutkiesssamme ihmisoikeusloukkauksia ja kampanjoidessa ihmisoikeuksien puolesta. Ihmisoikeuskasvatuksen voimme strategiamme mukaisesti kattaa yhteiskunnan avustuksilla, sillä ihmisoikeuskasvatuksen toteuttaminen on valtioiden vastuulla. Tällä hetkellä Suomen osasto ei kuitenkaan saa yhteiskunnallista apua.  Yrityksiltä saamamme tuki on vähäistä (alle 1%). Jos otamme tukea vastaan, selvitämme ko. organisaatioiden ihmisoikeusperiaatteet kansainvälisesti määritellyn kriteeristön mukaisesti.

Lahjoitusten vastaanottamisesta saa Amnestyn linjausten mukaan kertyä korkeintaan kohtuulliset kustannukset suhteessa lahjoituksen arvoon. Tavoitteemme on että jokaisesta varainhankintaan käytetystä eurosta saamme vähintään kolme euroa lisää tuloja ihmisoikeustyöhön.

Amnesty on sitoutunut noudattamaan kansainvälisesti sovittuja varainhankintaperiaatteita ja Vastuullinen lahjoittaminen ry:n varainhankintaperiaatteita. Vuosittaiset tilinpäätöksemme ja toimintakertomuksemme julkaistaan verkkosivuillamme ja hyväksytään vuosikokouksessamme johon ovat kaikki jäsenemme kutsuttuja.

Onko maksaminen luotettavaa?

Amnesty International käyttää kerätyt varat maailmanlaajuiseen ihmisoikeustyöhön. Se sisältää kampanjoinnin, tiedottamisen, ihmisoikeuskasvatuksen, aktivismin sekä vaikuttamis- ja tutkimustyön. Nettisivuilla lahjoituksen voi tehdä e-laskulla tai seuraavilla korteilla: Visa Electron, Visa debit ja credit sekä MasterCard debit ja credit.

Lahjoitus voi olla toistuva tai kertalahjoitus. Toistuva korttimaksu on jatkuva, toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jossa kortiltasi veloitetaan kuukausittain sovittu summa. Siinä Amnesty ei käsittele eikä tallenna lahjoittajan kortin numeroa missään vaiheessa. Nets (ent. Luottokunta) takaa kortilla maksamisen turvallisuuden PCI DSS -sertifioidulla järjestelmällä (Payment Card Industry Data Security Standard).

E-laskupalvelu on palvelu, jossa laskuttaja toimittaa laskun tämän toimeksiannon antajan verkkopankkiin nähtäväksi ja käsiteltäväksi. E-laskun maksaminen edellyttää, että hyväksyt saapuneen e-laskun verkkopankissa erikseen tai olet ottanut käyttöön e-laskun automaattisen maksamisen.

Tarkemmat tiedot toistuvasta lahjoittamisesta.

Miten Amnesty suojelee yksityisyyttäni?

Amnesty noudattaa tietosuojaperiaatteissaan tietosuojalakia (1050/2018). Amnesty ei anna verkkosivuilla ja kampanjatapahtumissa kerättyjä yhteystietoja kolmansille osapuolille. Tietoja voidaan käyttää Amnestyn kampanjoista ja ihmisoikeustyöstä kertomiseen. Tietoja ei luovuteta Amnesty Internationalin Suomen osaston ulkopuoliseen käyttöön. Tukijarekisteriä käsitellään ehdottoman luottamuksellisena ja se on asianmukaisesti suojattu ulkopuolisilta. Mikäli kaipaat tietoa yksityisyyden suojasta, voit tutustua asiaan tarkemmin tietosuojaperiaatteisiimme.

Miten voin muuttaa tukisummaa tai perua lahjoituksen?

Lahjoituksen tukisummaa on mahdollista korottaa, laskea, tai peruuttaa kokonaan ottamalla yhteyttä Amnestyn Jäsen- ja lahjoittajapalveluun. Sieltä saat apua kaikkiin kuukausilahjoituksiin liittyvissä asioissa.

Miten voin ilmoittaa yhteystietojen muutoksesta Amnestylle?

Voit ilmoittaa kaikista lahjoittamiseen liittyvistä muutoksista Amnestyn lahjoittajapalveluun Tämä koskee osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostin tai muiden yhteystietojen muutoksia, lahjoituksen määrän tai eräpäivän muutoksia tai mitä tahansa muita kysymyksiä, joihin et löydä vastauksia tältä sivulta. Autamme sinua mielellämme.

Mitä tapahtuu, jos en pysty maksamaan tukea?

Mikäli sinulla on käytössä toistuva korttimaksu, ja veloitus kortilta ei onnistu sovittuna päivänä, yritämme veloitusta uudestaan kahtena seuraavana pankkipäivänä, minkä jälkeen maksu raukeaa. Jos sinulla on käytössä automaattinen e-laskutus, ja laskun tiedot eivät täyty, pankki pyytää sinulta erikseen vahvistusta uuteen maksuun.

Tukijuuteesi ei vaikuta se, jos kuukausittainen lahjoituksesi jää syystä tai toisesta joskus maksamatta. Lähetämme sinulle uuden laskun seuraavana laskutuspäivänä.