Etusivu Osallistu Liity hätäviestiverkostoon Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Paljonko vetoaminen maksaa verkoston jäsenelle?

• Vastaanotetut viestit 0,9€ (enintään 20 viestiä vuodessa)
  • Viestien allekirjoittaminen 0,9€
  • ”Hyvät uutiset” ja vapaamuotoiset tiedotteet verkostolle ovat jäsenille maksuttomia.
  • Verkostoon liittyminen 0,9€
  • Verkostosta poistuminen on maksutonta.
  • Virheellinen vetoomusviesti (väärä vetoomustunniste) 0,25€
  • Virheellinen liittymis- tai poistumisviesti 0,25€

Mistä tekstiviestin hinta muodostuu?

Noin puolet tekstiviestin hinnasta muodostuu operaattorimaksuista ja SMS-järjestelmän ylläpidosta. Tästä ylijäävä osuus käytetään pikavetoomustoiminnan kehittämiseen ja muuhun Amnestyn kampanjatoimintaan.

Miten allekirjoitan vetoomuksia?

Verkoston jäsenet saavat vetoomuspyynnöt suoraan tekstiviestinä puhelimeen. Jokaisessa vetoomuspyynnössä on ohjeet siitä miten allekirjoitat, esimerkiksi VETOAN VENÄJÄ NIMESI. Järjestelmämme tunnistaa automaattisesti, mihin vetoomukseen allekirjoitus liittyy. Tämän takia vetoomusviesti pitää kirjoittaa merkilleen oikein, muuten järjestelmä ei tunnista, mistä vetoomuksesta on kyse.

Esimerkkejä virheellisistä viesteistä:

• VETOAN INDONESIA. VEIKKO VETOAJA *Viesti on virheellinen, koska vetoomustunnuksen jälkeen on piste.
  • VETOAN INDONEESIA VEIKKO VETOAJA *Viesti on virheellinen, koska vetoomustunnus on kirjoitettu väärin.
  • VETOAN VEIKKO VETOAJA *Viesti on virheellinen, koska vetoomustunnus (indonesia) puuttuu.
  • INDONESIA VEIKKO VETOAJA *Viestin on virheellinen, koska avainsana VETOAN puuttuu.
  • VETOAN INDONESIA *Viesti tulee onnistuneesti läpi, mutta teettää lisää töitä, koska vetoajan nimi pitää etsiä manuaalisesti tietokannastamme.
  • VETOAN INDONESIA VEIKKO *Viesti tulee onnistuneesti läpi, mutta ei ole yhtä tehokas kuin koko nimellä allekirjoitettu viesti.

Esimerkkejä oikeinkirjoitetuista viesteistä:

• VETOAN INDONESIA VEIKKO VETOAJA *Viesti on oikein, koska se on muodossa VETOAN(väli)VETOOMUSTUNNUS(väli)NIMI
  • vetoan indonesia veikko vetoaja *Viesti on myös oikein, koska se on oikeassa muodossa. Isoilla ja pienillä kirjaimilla ei ole merkitystä.

Mitä allekirjoitukselleni tapahtuu?

Amnestyn Suomen osasto toimittaa vetoomuksen ja allekirjoitukset kohteeseen 72 tunnin sisällä siitä kun vetoomus on avattu verkostolle. Käytännössä aikarajaan päästään vain, jos vetoomus voidaan toimittaa perille myös sähköpostitse tai jos kyseessä on eurooppalainen maa.

Vetoomuksesta toimitetaan kopiot kyseisen maan suurlähetystölle Helsingissä. Mikäli vetoomus koskee ihmisoikeuspuolustajaa, vetoomuskopio toimitetaan myös kohdemaasta vastaavalle Suomen suurlähetystölle. Tämä tehdään, koska Suomella on EU:n ihmisoikeussuuntaviivojen mukainen velvoite ottaa asia esille maiden edustajien välisissä keskusteluissa.

Vetoomus sulkeutuu pääsääntöisesti kaksi viikkoa julkaisunsa jälkeen, jolloin kaikki loputkin allekirjoitukset toimitetaan perille. On kuitenkin toivottavaa, että verkoston jäsenet allekirjoittavat vetoomuksen mahdollisimman pian, jotta ensimmäiseen lähetykseen saadaan mahdollisimman paljon nimiä.

Kenen puolesta tekstiviestillä vedotaan?

Tekstiviestivetoomukset ovat osa Amnestyn kansainvälistä pikavetoomusverkostoa. Amnestyn kansainväliseen sihteeristöön Lontooseen tulee päivittäin ilmoituksia ihmisoikeusloukkausten uhreista, jotka tarvitsevat pikaista apua. Jos ihminen esimerkiksi vangitaan mielipiteensä vuoksi, häntä kidutetaan, hänet tuomitaan kuolemaan tai hän ”katoaa”, aktivoidaan pikavetoomuskirjoittajien maailmanlaajuinen verkosto. Muutamassa päivässä ihmisoikeusloukkauksesta vastuussa olevat henkilöt alkavat saada tuhansia vetoomuksia verkoston noin 85 000 jäseneltä. Vuonna 2009 julkaistiin noin 350 uutta vetoomusta. Saman vuoden aikana 49 vetoomustapausta suljettiin onnistuneena.

Pysynkö tekstiviestiverkoston jäsenenä jos vaihdan operaattoria mutta numeroni pysyy samana?

Suosittelemme ehdottomasti, että eroat operaattorin vaihdon jälkeen verkostosta lähettämällä viestin VETOOMUS SULJE numeroon 16499 ja heti perään liittymisviesti VETOOMUS LIITY NIMESI numeroon 16499 (0,90€). Näin varmistat että saat vetoomuspyyntöjä jatkossakin. Näin järjestelmämme tunnistaa sinut samaksi henkilöksi, eli voimme yhä tiedottaa hyviä uutisia myös niistä vetoomuksista, joihin olet osallistunut ennen operaattorin vaihtoa.

En onnistu liittymään palveluun, mitä teen väärin?

Liittymisesi verkostoon vahvistetaan välittömästi paluuviestillä. Mikäli et saa viestiä lainkaan, laita sähköpostia osoitteeseen amnesty@amnesty.fi. Tilauspalvelut on voitu estää joissain puhelimissa, esimerkiksi työsuhdeliittymissä. Jos saat virheviestin, tarkista että liittymisviestisi on kirjoitettu oikein (VETOOMUS LIITY NIMESI numeroon 16499). Kaikissa ongelmatilanteissa voit lähettää sähköpostia osoitteeseen amnesty@amnesty.fi. Kerro sähköpostissa puhelinnumerosi ja nimesi.

Miten verkoston jäsenen tietoja säilytetään?

Rekisterin ylläpitäjä on Amnestyn International, Suomen osasto ry. Hietaniemenkatu 7 A, 00100 Helsinki. Amnesty International ei missään tilanteessa luovuta rekisterin tietoja ulkopuolisille. Amnesty International voi ottaa yhteyttä verkoston jäseniin tekstiviestitse ja puhelimitse ja kertoa Amnestyn ajankohtaisesta toiminnasta ja tavoista osallistua Amnestyn työhön.

Miten verkostosta pääsee pois?

Lopeta vetoaminen lähettämällä tekstiviesti VETOOMUS SULJE numeroon 16499.