Etusivu Hyvät uutiset Turkki: Tuomioistuin vapauttaa ihmisoikeuspuolustajat, joukossa Amnestyn toiminnanjohtaja

Ihmisoikeusjärjestö jatkaa kampanjointia Amnestyn Turkin osaston puheenjohtajan Taner Kılıçin vapauttamiseksi.

Turkissa rikostuomioistuin on päättänyt päästää kahdeksan ihmisoikeuspuolustajaa – joukossaan myös Amnestyn toiminnanjohtaja İdil Eser – vapauteen heidän oikeudenkäyntinsä loppuajaksi. Kaksi ihmisoikeuspuolustajaa oli päässyt jo aiemmin vapauteen odottamaan oikeudenkäyntejä.

”Tänään voimme vihdoin juhlia, kun ystävämme ja kollegamme pääsevät takaisin lähimmäistensä luo ensimmäistä kertaa liki neljään kuukauteen”, sanoi Salil Shetty, Amnestyn pääsihteeri.

”Tällaisilla poliittisilla syytteillä pyritään vaientamaan kriittiset äänet Turkissa. Ne ovat osoittaneet kuinka tärkeitä ihmisoikeudet ja niitä puolustavat ihmiset ovat.”

Työ Tanerin, İdilin ja heidän kollegoidensa ehdottoman vapauttamisen puolesta jatkuu.

”Emme vaikene, ennen kuin kaikki heitä vastaan esitetyt syytteet on hylätty ja he pääsevät vapauteen.”

Turkin osaston puheenjohtaja edelleen vangittuna

Iloa varjostaa Amnestyn Turkin osaston puheenjohtajan Taner Kılıçin jatkuva vankeus. Häntä kuultiin tänään erillisessä oikeudenkäynnissä Izmirissä ja häntä syytetään ”Fethullah Gülen -terroristijärjestön jäsenyydestä”. Hänen vankeuttaan päätettiin jatkaa. Izmirin tuomioistuin hyväksyi syyttäjän vaatimuksen yhdistää Taner Kılıçin ja Istanbul 10:n oikeusjutut.

Syytteet Taner Kılıçiä vastaan perustuvat väitteeseen, jonka mukaan hän olisi ladannut puhelimeensa ja käyttänyt ByLock-sovellusta. Kahden riippumattoman selvityksen mukaan tätä sovellusta ei ole ikinä ollut hänen puhelimessaan.

”Ihmisoikeuspuolustajien vapauttaminen viime yönä palautti hetkeksi uskon Turkin oikeusjärjestelmään. Tänään tuo luottamus on poispyyhitty”, kommentoi Salil Shetty.

Taustatietoa

Kymmenen aktivistia, Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtaja İdil Eser mukaan lukien, pidätettiin 5. heinäkuuta. Amnestyn Turkin osaston puheenjohtaja Taner Kılıç pidätettiin kuukautta aiemmin. Heitä syytetään “terroristijärjestön jäsenyydestä”.