Etusivu Hyvät uutiset Valkovenäläinen mielipidevanki Ales Bialiatski vapautettu

Valkovenäläinen mielipidevanki Ales Bialiatski vapautettu

Valkovenäläinen ihmisoikeusaktivisti Ales Bialiatski vapautettiin lauantaina 21.6. vuosi ja 8 kuukautta ennen hänen tuomionsa päättymistä. Hän kertoi vapautuksen johtuvan Valko-Venäjän hallitukseen kohdistuneesta kansallisesta ja kansainvälisestä paineesta.

Ihmisoikeuskeskus Viasnan johtajana työskentelevä Ales Bialiatski pidätettiin lähes kolme vuotta sitten. Amnesty katsoo, että häntä vastaan nostetut syytteet ja hänen vangitsemisensa olivat poliittisia, ja niiden tarkoituksena oli estää hänen laillinen ja rauhanomainen ihmisoikeustyönsä.

Ales Bialiatskin puolesta kampanjoitiin ympäri maailman. Suomessa Alesin puolesta toimittiin näkyvämmin vuonna 2012, 10 päivää ihmisoikeuksille -kampanjassa sekä Valko-Venäjällä järjestettyjen jääkiekon MM-kisojen alla. Amnestyn aktivistit lähettivät Valko-Venäjän viranomaisille tuhansia vetoomuskirjeitä sekä solidaarisuuskortteja Alesille vankilaan.

Saapuessaan Minskiin Ales Bialiatski kertoi olevansa hyvässä kunnossa ja aikovansa jatkaa työtään ihmisoikeuksien puolesta.

Tämä on suuri voitto, mutta samalla muistamme Mykalai Statkevichia sekä Eduard Lobauta, jotka istuvat edelleen vankeudessa.

Mykalai Statkevichilta, entiseltä presidenttiehdokkaalta, on riistetty vapaus joulukuusta 2010 asti. Amnesty ei ole löytänyt todisteita viranomaisten väitteille, joiden mukaan hän olisi turvautunut itse tai yllyttänyt muita väkivaltaan.

Nuorison oppositiojohtaja Eduard Lobau pidätettiin joulukuussa 2010, ja hän on edelleen vankilassa. Häneen kohdistetut syytteet ovat Amnestyn mukaan perusteettomia.

Mykalai Statkevichia ja Eduard Lobauta ovat mielipidevankeja, joita on rangaistu ainoastaan koska he harjoittivat ihmisoikeuksiaan rauhanomaisesti.

Valko-Venäjän perustuslaki turvaa oikeuden kokoontumis- ja järjestäytymisvapauteen, näitä oikeuksia loukataan Valko-Venäjällä rajoittavalla lainsäädännöllä ja sen toimeenpanolla. Valko-Venäjän rikoslain artikla 193.1 kriminalisoi rekisteröimättömän yhdistyksen toiminnan, mikä on Valko-Venäjän kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden vastaista. Joukkotapahtumia säätelevä laki puolestaan sisältää määräyksiä, jotka vakavasti rajoittavat oikeutta kokoontumisvapauteen.