Etusivu Vetoomus Kiina: Aika sulkea “uudelleen­koulutus­keskukset”

Kiina: Aika sulkea “uudelleen­koulutus­keskukset”

Mitä Kiinan Xinjiangissa tapahtuu? Missä liki miljoona uiguuria, kazakkia ja muihin vähemmistökansoihin kuuluvaa ihmistä on?

Opettelemassa kommunistisen puolueen puheita. Laulamassa Xi Jinpingin nimeä ennen ruokailua. Kidutettuina. Perheidensä tavoittamattomissa "uudelleenkoulutusleireissä". Allekirjoita vetoomus: vaadi Kiinaa kertomaan avoimesti mitä Xinjiangissa tapahtuu ja vapauttamaan vangitut!

Arvoisa presidentti Xi Jinping,

Vaadin, että Kiinan hallitus

• kertoo avoimesti ja tyhjentävästi, mitä Xinjiangin autonomisella alueella tapahtuu.
  • lopettaa mielivaltaiset pidätykset ja vapauttaa henkilöt, jotka ovat pidätettyinä “uudelleenkoulutuskeskuksissa” ilman, että heitä syytetään todellisesta rikoksesta.

Allekirjoita vetoomus

Virhe: tarkista sähköposti

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 22282

“Uudelleenkoulutuskeskuksiin” suljettu jopa miljoona henkilöä

Absurdia, mutta totta: Kiina vangitsee muslimivaltaisiin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä salaisiin keskuksiin Luoteis-Kiinan Xinjiangin autonomisella alueella. Vangittujen joukossa on uiguureja, kazakkeja ja muita etnisiä vähemmistöjä, joiden uskonnolliset ja kulttuuriset tavat ja käytännöt ovat tärkeä osa yhteisöjen identiteettiä.

Vähemmistöihin kohdistunut pidätysten aalto vaikuttaa olevan osa Kiinan hallituksen pyrkimystä vahvistaa uskollisuutta valtiota ja maan kommunistista puoluetta kohtaan. Tähän kuvaan eivät Kiinan hallituksen näkökulmasta mahdu vähemmistöjen kulttuuriset tai uskonnolliset ominaispiirteet.

Viranomaiset oikeuttavat toimenpiteitään tarpeellisina estämään “uskonnollista ääriajattelua” ja “terrorismia” sekä varmistaakseen “etnisen yhtenäisyyden” ja kansallisen turvallisuuden. Mutta vaikka valtioilla on oikeus ja velvollisuus pyrkiä estämään väkivaltaisuuksia, eivät tiettyjen etnisten vähemmistöjen tai uskontokuntien edustajien joukkopidätykset ole oikeutettuja tai kansainvälisen ihmioikeuslainsäädännön mukaisia.

Yli 400 haastattelua paljastaa karun kuvan – Kiina vainoaa uiguureita ympäri maailmaa

Kiina vainoaa järjestelmällisesti myös maasta paenneita uiguureita ja muita pääosin muslimitaustaisia vähemmistöjä. Lähetystöverkoston, mobiilisovellusten ja uhkailevien puhelinsoittojen avulla se ulottaa synkän pelon ja painostuksen varjon pitkälle omien valtiorajojensa ulkopuolelle.

26-vuotiaalla kazakkiopiskelija Bota Kussaiynilla ja hänen perheellään oli elämä raitellaan perheen muutettua Kazakstaniin vuonna 2013. Mutta marraskuussa 2017 Botan isä matkusti Xinjiangiin lääkärikäynnille eikä koskaan palannut tuolta matkalta. Kolme kuukautta myöhemmin Botan äiti sai kuulla, että hänen miehensä oli lähetetty “uudelleenkoulutusleirille”. Perhe ei tiedä isän tai leirin tarkkaa sijaintia. Botan Xinjiangissa asuvat sukulaiset eivät uskalla puhua tapahtuneesta ja katkaisivat kaikki välit perheeseen, koska pelkäävät kiinnittävänsä viranomaisten huomion.

Eikä Botan tarina ole ainoa laatuaan. Hän on yksi noin neljästä sadasta henkilöstä, jotka uskalsivat jakaa tarinansa meidän kanssamme. Yksi heistä tuhansista, joiden rakkaita on uhkailtu ja pidätetty Xinjiangissa, jotta ulkomailla olevat uiguurit eivät uskaltaisi puhua tilanteesta. Kukaan ei tiedä pidätettyjen oikeaa määrää, mutta luvun arvioidaan pyörivän sadoissa tuhansissa, jopa miljoonassa.

Vangittujen henkilöiden jäljittäminen on liki mahdotonta: uudelleenkoulutuskeskuksia varjostaa vahva salailun kulttuuri eikä virallista dokumentaatiota tai tietoa ole saatavilla. Ihmisiä suljetaan leireille ilman oikeudenkäyntiä toinen toistaan absurdeimmista syistä.

Onneksi maailmaa muutetaan toimimalla.

Allekirjoita vetoomus, liity mukaan kansainväliseen painostusrintamaan ja vaadi Kiinaa lopettamaan vähemmistöjen vaino niin Kiinassa kuin sen ulkopuolellakin: Kiina, missä ovat Xinjiangissa kadonneet henkilöt?

Vetoomus päivitetty maaliskuussa 2020 vastaamaan uusimpia tutkimushaastatteluita.