Etusivu Hyvät uutiset Hyvät uutiset: Taner Kiliç on vapaa!

Hyvät uutiset: Taner Kiliç on vapaa!

Taner Kiliç on viimein vapaa! Amnestyn Turkin osaston kunniapuheenjohtaja Taner Kiliç vapautettiin 15. elokuuta takuita vastaan odottamaan marraskuista oikeudenkäyntiään. Yli vuoden kestänyt epäoikeudenmukaisuus on viimein ohi, mutta vapautumista varjostaa karvas maku: syytön mies oli vangittuna kaikki nämä kuukaudet. Eikä hän ole ainoa.

“Me olemme onnemme kukkuloilla.Takana on yli vuosi kampanjointia ja vaikeuksia, mutta viimein Taner on vapaa ja perheensä luona”, sanoo Amnestyn uusi pääsihteeri Kumi Naidoo.

“Mutta iloa ja huojennusta varjostaa suru, viha ja päättäväisyys. Suru kaikista niistä asioista, joista Taner on jäänyt paitsi. Viha siitä, että perusteettomia syytteitä häntä tai Istanbul 10:n henkilöitä vastaan ole vieläkään hylätty. Ja päättäväisyys, jonka voimin jatkamme taisteluamme ihmisoikeuksien puolesta ja kaikkien epäoikeudenmukaisesti vangittujen puolesta Turkissa.”

“Tänään juhlimme hetken, mutta huomenna työ jatkuu Tanerin asettaman esimerkin mukaisesti: ihmisoikeuksien merkityksen tunnistaen ja valmiina pyhittämään elämänsä niiden puolustamiseen.”

Mitä Turkissa tapahtuu?

Turkin tilanne on heikentynyt vaarallista tahtia. Oikeuslaitoksen, media- ja lehtitalojen ja kansalaisjärjestöjen vaino on luomassa maahan yhteiskunnan, jossa kansalaisten oikeudet evätään ja toisinajattelijat, riippumaton media sekä oppositio marginalisoidaan.

Kahden viime vuoden tilastot ovat karua luettavaa: yli 120 vangittua toimittajaa, 180 suljettua mediataloa ja satojatuhansia yhteiskunnasta syrjäytettyjä ihmisiä. Erityisesti syksystä 2016 alkaen myös kansalaisjärjestöt ja ihmisoikeuspuolustajat ovat joutuneet hallituksen tähtäimeen