Etusivu Johtokunnan blogi Johtokunnan blogi – Mikä johtokunta?

Johtokunnan blogi – Mikä johtokunta?

Amnestyn Suomen osastolle valittiin 29.3. vuosikokouksessa uusi johtokunta. Tulevan vuoden aikana Amnestyn toimintaa ohjaavat puheenjohtaja Jukka Muhonen, varapuheenjohtajat Thomas Hackman ja Aino-Kaisa Manninen, taloudenhoitaja Sirpa Korhonen ja jäsenet Ivanka Capova, Tuula Haavisto, Kari Lehti ja Ida Sulin. Jatkossa johtokunnan jäsenet avaavat tässä blogissa kukin vuorollaan johtokunnan työskentelyä.

Mikä johtokunta on ja miksi se on olemassa?

Johtokunnan työjärjestyksen mukaan johtokunnan tehtävänä on ”luoda palkallisen henkilöstön ja vapaaehtoisten Amnesty-työlle mahdollisimman hyvät edellytykset”. Edellytyksillä tarkoitetaan tässä riittäviä resursseja, kunnollisia työolosuhteita, toimivaa päätöksentekoa ja osallistavaa yhteistyötä. Tätä varten johtokunta kokoontuu kuukauden-parin välein Helsingin Hietaniemenkadun toimistolle ja käy läpi niin ajankohtaisia kuin kaukana tulevaisuudessa siintäviäkin asioita.

Yhtenä tärkeimmistä tehtävistä päätämme, miten Amnestyn saamat rahat käytetään ihmisoikeuksia puolustavaan työhön. Kaikki Amnestyn Suomessa käyttämät rahat, noin 3 miljoonaa euroa, tulevat yksityisiltä lahjoittajilta, joten vastuu rahojen oikeasta käytöstä on valtava.

Toimiston palkatut työntekijät ja myös aktivistien ryhmät tuottavat ja keräävät käyttöömme monenlaista tietoa. Tämä tieto auttaa meitä, kun käymme keskusteluja suurista suuntaviivoista kuten järjestön strategiasta.

Lisäksi seuraamme toimiston työntekijöiden ja aktivistien (sinun!) tekemää työtä ja kommentoimme sitä. Emme kuitenkaan puutu toimiston tai aktivistien päivittäiseen työhön kuin välillisesti ohjaten strategisten suuntaviivojen ja toimintaohjeiden välityksellä.

Keitä johtokuntalaiset ovat?

Johtokuntalaisena jännittävimpiä hetkiä olen kokenut silloin, kun olen ollut ehdolla johtokuntaan ja ehdokkaista on äänestetty. Tuolloin valta on siellä, missä sen kuuluu olla: Amnestyn jäsenillä.

Tämän demokraattisen prosessin kautta meitä on johtokunnassa monenlaisia ihmisiä, joilla on kaikilla yhteinen tavoite: ohjata maailman suurimman ihmisoikeusliikkeen toimintaa Suomessa parhaalla mahdollisella tavalla. Ikähaarukkamme venyy reilusta parista kymmenestä kuuteen kymmeneen, äidinkieliä on kolme ja ammatteja politiikasta liike-elämään, akateemisista hallinnollisiin.

Minusta on tärkeää, että Amnesty näyttää muulle yhteiskunnalle esimerkkiä monimuotoisuudessa, ja tämä onkin näkynyt hyvin siinä, miten erilaisia ehdokkaita johtokuntaan on ollut tarjolla. Parantamisen varaa tietysti aina on, ja siihen voi kukin vaikuttaa tekemällä näkyväksi niitä rakenteita, jotka estävät monimuotoisuuden toteutumista.

Ota yhteyttä tai tule mukaan

Jos haluat kysyä mitä vain Amnestyn organisaatiosta tai kertoa mielipiteesi, johtokuntaan saa aina yhteyden sähköpostilla johtokunta@amnesty.fi. Tätä osoitetta luen minä ja kaikki muutkin johtokunnan jäsenet, ja vastaamme siihen aina niin pian kuin suinkin.

Jos taas tunnet, että haluat itse vaikuttaa johtokunnassa Amnesty Internationalin Suomen osaston suuntaan, asetu ehdolle! Johtokuntaan valitaan uusia jäseniä joka vuosi maaliskuun lopussa pidettävässä vuosikokouksessa (seuraavan kerran 19.­­­–20.3.2016 Turussa). Ilmoita kiinnostuksesta tai tuntemastasi hyvästä tyypistä osoitteeseen jk-rekry@amnesty.fi.

Johtokunnan jäsen

Kari Lehti