Etusivu Tiedote Amnesty: Mosulin lapset tarvitsevat kipeästi hoitoa

Amnesty: Mosulin lapset tarvitsevat kipeästi hoitoa

Irakilaisten lasten hätä on kärjistymässä humanitaariseksi katastrofiksi Mosulin kaupungissa. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan Mosulin taisteluissa haavoittuneiden tai traumatisoituneiden hoito on vakavasti puutteellista.

Mosulin taisteluissa haavoittuneet lapset tarvitsevat kipeästi kunnollista hoitoa. Vaikka Mosulin valtausta valmisteltiin pitkään, siviiliuhrien auttamiseen ei ole Amnestyn mukaan valmistauduttu riittävästi. Amnestyn edustajat vierailivat Pohjois-Irakissa joulukuussa. He tapasivat kaikenikäisiä lapsia, jotka olivat haavoittuneet jouduttuaan tulilinjalle Mosulin taisteluissa. Irakin hallituksen joukot yrittävät vallata takaisin Mosulia Yhdysvaltain johtaman liittouman tuella terroristijärjestö Isisiltä.

“Mosulin taisteluiden ristituleen joutuneet lapset ovat nähneet asioita, joita kenenkään ei pitäisi nähdä. Tapasin lapsia, jotka olivat loukkaantuneet itse vakavasti sekä nähneet, miten heidän sukulaisensa ja naapurinsa oli tapettu kranaatti-iskuissa, revenneet kappaleiksi autopommien tai miinojen räjähtäessä tai murskautuneet heidän kotiensa romahtaessa”, Amnestyn vanhempi kriisialuetutkija Donatella Rovera kuvailee.

Haavoittuneet lapset joutuvat täynnä oleviin sairaaloihin tai pakolaisleireille, joiden olot ovat kurjat. Se tekee sekä fyysisestä että henkisestä toipumisesta entistä vaikeampaa. Monet ovat yhä loukussa alueilla, joissa taistelut jatkuvat. Irakin viranomaisten ja sen kansainvälisten liittolaisten on varmistettava, että Mosulin taisteluista kärsineille siviileille luodaan paremmat puitteet hoidolle, toipumiselle ja suojelulle.

”Jos on varaa sotaan, silloin pitää olla varaa myös sodan seurauksista huolehtimiseen.”

Taisteluiden keskuksessa Itä-Mosulissa on äärimmäisen vaikeaa saada hoitoa. Alueella on enää muutama sairaala, joista suurin osa ei toimi tai niihin on mahdotonta päästä. Haavoittuneiden paras mahdollisuus on päästä hoitoon Erbilin kaupunkiin Kurdistanin itsehallintoalueelle. Vaikka Erbiliin on vain 80 kilometrin matka, sinne pääsy on mosulilaisille vaikeaa. Vain harvat saavat erityisluvan matkustaa kurdien itsehallintoalueelle.

Monet taisteluja pakenevat perheet jäävät loukkuun jäävät usein loukkuun etulinjojen väliin. He eivät pääse kurdialueelle, jolloin he saattavat joutua päiviksi vaaralliselle ei-kenenkään-maalle.

Vaikka vain osa Mosulissa haavoittuneista on evakuoitu Erbiliin, kaupungin sairaalat ovat jo täynnä. Amnesty muistuttaa, että sotilasoperaatiota Mosulin valtaamiseksi valmisteltiin pitkään. Irakin viranomaiset ja heidän kansainväliset liittolaistensa olisivat voineet varautua paremmin siviiliuhrien auttamiseen. Oli selvää, että Irakin Kurdistaniin alkaisi tulla haavoittuneita hyökkäyksen edetessä.

”Jos on varaa sotaan, silloin pitää olla varaa myös sodan seurauksista huolehtimiseen”, Rovera sanoo.

Lapset tarvitsevat myös psykologista tukea

Fyysisten vammojen lisäksi Mosulista paenneet lapset ovat traumatisoituneet äärimmäisestä väkivallasta, jota he ovat kokeneet tai todistaneet. Tuhansista väkivallalle altistuneista lapsista vain murto-osa saa psykologista tukea.

”Minun lapseni näkivät sisareni kuolevan heidän edessään. He näkivät naapurimme, jonka pää oli irronnut ilmaiskussa. He näkivät ruumiin kappaleita maassa. Miten he voivat toipua siitä?” kysyi Umm Ashraf nimellä esiintynyt nainen, jonka Amnesty tapasi sairaalassa Erbilissä.

Umm Ashraf ja hänen seitsemän lastaan haavoittuivat, kun autopommi räjähti heidän majapaikkansa edessä Mosulissa 13. joulukuuta. Useita rakennuksia romahti haudaten ihmisiä mukanaan. Umm Ashrafin vanhin tytär Shad, 17, menetti molemmat silmänsä.

”Kodeistamme on tullut lastemme hautoja”, Umm Ashraf kuvaili.

Avustustyöntekijät kertoivat Amnestyn edustajille, että Mosulista ja muilta alueilta taisteluita paenneilla lapsilla on oireita, kuten itkuisuutta, puhumattomuutta ja väkivaltaista käytöstä. Lapset eivät kuitenkaan saa asianmukaista mielenterveyshoitoa ilmeisesti resurssien puutteen vuoksi, vaikka se auttaisi heitä käsittelemään traumaattisia kokemuksia.

”Kansainvälisen yhteisön on taattava resurssit lasten suojelemiseksi mukaan lukien psykologinen tuki äärimmäiselle välivallalle altistuneille lapsille”, Rovera sanoo.

Perustarvikkeiden hinta nousee Mosulissa, minkä lisäksi ruuasta, polttoaineesta, lääkkeistä ja puhtaasta vedestä on pula. Siksi lapset ovat suuressa vaarassa kärsiä aliravitsemuksesta, nestehukasta ja erilaisista taudeista.

“Irakin ja liittouman joukot ovat vakuuttaneet, että ne tekevät kaikkensa suojellakseen siviilejä. Siitä huolimatta lapsia kuolee tai haavoittuu päivittäin kodeissaan tai kun he vaarantavat henkensä paetakseen turvaan. Kaikkien Mosulin taisteluihin osallistuvien on tehtävä kaikki mahdolliset varotoimet siviilien suojelemiseksi. Muun muassa tykistön ja muun epäsuoran tulen käyttöä pitää välttää tiheään asutuilla kaupunkialueilla”, Rovera sanoo.

Irakin ja sen liittolaisten on tehtävä enemmän turvallisten pakoreittien luomiseksi siviileille. Loukkuun jääneille siviileille pitää pyrkiä tarjoamaan kaikkein välttämättömiä palveluita. Muuten Mosulissa voi olla käsillä humanitaarinen katastrofi.