Etusivu Uutiset Ebolakriisin virheitä ei saa toistaa – miksi ehkäisy ja abortti ovat välttämätöntä terveydenhoitoa?

Koronaviruspandemia on venyttänyt terveydenhuoltojärjestelmän äärimmilleen joka puolella maailmaa. Sen seurauksena useilla ihmisillä on vaikeuksia saada ehkäisyvälineitä tai abortti.

Hallitukset ovat joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä siitä, miten rajalliset terveydenhuollon resurssit käytetään ja kohdistetaan koronaviruspandemian aikana. Esimerkiksi Nepalissa ja Etelä-Afrikassa lisääntymisterveyspalveluita on jo vähennetty tai ne on keskeytetty. Niissäkin maissa, joissa palvelut ovat auki, muun muassa matkustusrajoitukset ja lääkepula ovat vaikeuttaneet niiden saavutettavuutta.

Lisääntymisterveyspalveluita 37 maassa tarjoava Marie Stopes International -järjestö varoittaa, että koronaviruksella voi olla tuhoisia vaikutuksia äitiysterveyteen.

Järjestö arvioi, että pelkästään näissä maissa koronaviruspandemian aiheuttamat palveluiden keskeytykset, voivat johtaa jopa kolmeen miljoonaan suunnittelemattomaan raskauteen. Myös vaarallisten aborttien uskotaan kasvavan jopa 2,7 miljoonalla samalla, kun raskaudesta johtuvien kuolemien arvioidaan lisääntyvän 11 000:lla.

Äitiyskuolleisuus kasvoi ebolakriisin aikana

Lisääntymisterveysohjelmien resursseja on leikattu myös aiempien pandemioiden aikana. Seuraukset ovat olleet tuhoisia: äitiyskuolleisuus kasvoi merkittävästi. Ebolakriisin jyllätessä Länsi-Afrikan maissa vuosien 2013-2016 välillä, äitiyskuolleisuus palasi tutkimusten mukaan jopa 20 vuoden takaisiin lukuihin.

Ebolakriisin aikana seksuaaliterveyspalveluita heikennettiin Sierra Leonessa. Heikennysten on arvioitu johtaneen vähintään yhtä moneen kuolemaan kuin itse ebolavirus. Naiset ja tytöt eivät päässeet palveluiden piiriin, vaikka he tarvitsivat niitä enemmän kuin koskaan. Seksuaalinen väkivalta lisääntyi ebolan aikana jyrkästi ja koulujen sulkeminen johti teiniraskausten lisääntymiseen.

Sama kehitys uhkaa toistua koronaviruspandemian aikana. Kotiin eristäytyminen voi lisätä seksuaalista väkivaltaa. Useat ihmiset saattavat haluta keskeyttää raskauden taloudellisten ja terveydellisten huolien vuoksi, ja ehkäisyvälineiden kysyntä voi lisääntyä, kun ihmiset lykkäävät suunnitelmiaan lasten hankinnasta. Pandemiasta johtuen ehkäisyvälineitä valmistavia tehtaita on suljettu. Se on jo nyt vaikeuttanut ehkäisyvälineiden saatavuutta kehittyvissä maissa.

Työ seksuaalioikeuksien puolesta ei saa valua hukkaan

Vuosien 2000 ja 2017 välillä äitiyskuolleisuus laski 38 prosenttia maailmanlaajuisesti. Viimeisten 25 vuoden aikana lähes 50 maata on muuttanut aborttilainsäädäntöään sallivampaan suuntaan. Näissä maissa on tunnistettu turvallisten aborttien tärkeys naisten ja tyttöjen hengen ja terveyden suojelemisessa. Koronavirus ei saa mitätöidä tätä kehitystä.

Vaarana kuitenkin on, että seksuaalioikeuksia yritetään heikentää pandemian varjolla. Tätä olemme jo nähneet  Texasissa, Ohiossa ja Puolassa.

Ratkaisuja koronaviruksen aiheuttamiin haasteisiin on olemassa

Abortteja ja ehkäisyvälineitä on saatava oikea-aikaisesti. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että hallitukset varmistavat niiden saatavuuden pandemian aikana. Hallitukset voivat helpottaa abortin ja ehkäisyn saamista esimerkiksi sallimalla ehkäisyvälineiden myynnin ilman reseptiä sekä poistamalla aborttiin liittyvät tarpeettomat harkinta- ja odotusajat ja vaatimukset usean lääkärin hyväksynnästä.

Mitä nopeammin hallitukset toimivat, sitä enemmän ihmisiä pelastuu.