Etusivu Tiedote Ensimmäiset vangit Guantánamoon 14 vuotta sitten, epäoikeudenmukaisuus jatkuu

Ensimmäiset vangit Guantánamoon 14 vuotta sitten, epäoikeudenmukaisuus jatkuu

“Guantánamo on edelleen toiminnassa, koska amerikkalaispoliitikot käyttävät hyväksi kansalaisten terrorisminpelkoa. Mahdollisten iskujen ennakoimisen ja estämisen sijaan kongressin jäsenet tekevät politiikkaa niiden miesten hengellä, jotka edelleen odottavat oikeutta telkien takana Guantánamossa ”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Amnestyn mukaan Guantánamosta on tullut kansainvälinen epäoikeudenmukaisuuden symboli, jossa vankeja on pidetty vuosikausia ilman syytteitä tai oikeudenkäyntiä. Guantánamon sulkeminen ei järjestön mukaan saa tarkoittaa sitä, että pidätyskeskuksessa edelleen olevat vangit siirretään muualle vankilanomaisiin olosuhteisiin. Laittomat ja kestoltaan rajoittamattomat vapaudenriistot tulee lopettaa välittömästi ja vangit vapauttaa, ellei heitä vastaan nosteta syytettä oikeudenmukaisissa oikeudenkäynneissä. Vangeille on myös taattava korvaus mahdollisista ihmisoikeusloukkauksista.

Kuubassa sijaitsevassa Guantánamo Bayn pidätyskeskuksessa on tällä hetkellä 105 vankia. Heistä 47 on määrätty vapautettaviksi, mutta he ovat edelleen telkien takana.

Kun presidentti Barack Obama astui virkaan tammikuussa 2009, hän allekirjoitti määräyksen Guantánamon sulkemisesta vuoden sisällä. Seitsemän vuotta myöhemmin Guantánamo on kuitenkin edelleen toiminnassa. Obaman hallinto on vihjannut, että pidätyskeskuksen sulkemista suunnitellaan ja vankeja voitaisiin siirtää vankeuteen Yhdysvaltoihin.

“Presidentti Obaman ehdotus uudelleen sijoittaa vankeja kestoltaan rajoittamattomaan vankeuteen Yhdysvaltojen maaperälle vain siirtäisi ongelmaa maantieteellisesti. Se olisi myös vaarallinen ennakkotapaus, jota tulevat hallinnot voisivat käyttää hyödyksi. Presidentti Obaman on luovuttava kestoltaan rajoittamattomista vapaudenriistoista kokonaan”, Johansson sanoo.

“Guantánamossa olevien vankien määrää voidaan merkittävästi vähentää, jos vapautettaviksi määrätyt vangit siirretään turvallisina pidettyihin kolmansiin maihin. Muille vangeille täytyy taata oikeudenmukainen käsittely liittovaltion tuomioistuimessa tai heidät tulee vapauttaa. Syytökset kidutuksesta ja muista ihmisoikeusloukkauksista tulee myös selvittää”, Frank Johansson sanoo.

“Presidentti Obamalla on enää vuosi aikaa pitää lupauksensa Guantánamon sulkemisesta. Tehtävä ei ole helppo, mutta se on tehtävä. Obaman ihmisoikeusperintö on vaakakupissa.”

Liitteenä Amnestyn analyysipaperi ”Legacy Clock Ticking: Impunity, Guantánamo and Double Standards”.

Lisätietoja:

Frank Johansson