Etusivu Hyvät uutiset Hyviä uutisia loppuvuoteen – syksyn onnistumisia

Hyviä uutisia loppuvuoteen – syksyn onnistumisia

Olemme saavuttaneet yhdessä hienoja tuloksia ihmisoikeustyön saralla kuluneen syksyn aikana. Olemme vaikuttaneet lainsäädäntöön, vapauttaneet epäoikeudenmukaisesti vangittuja ihmisiä sekä paljastaneet vakavia ihmisoikeusloukkauksia. Alla syksyn parhaita paloja!

Naisia syrjivät lait on kumottava

Marokkolainen toimittaja Hajar Raissouni ja hänen puolisonsa Amin Rifaat saivat syyskuussa vuoden vankeustuomion avioliiton ulkopuolisesta seksistä ja abortista. Tartuimme nopeasti toimeen ja vaadimme heidän vapauttamistaan. Emmekä olleet yksin – vetoomuksemme allekirjoitti peräti 6300 ihmistä Suomessa! Lokakuussa saimme mahtavia uutisia: Hajar ja Amin vapautuivat.

Ihmisoikeuspuolustajien työ on turvattava

14 puolalaista ihmisoikeuspuolustajaa syytettiin “laillisen kokoontumisen vastustamisesta”, koska he pitivät Fasismille seis -kylttiä vuoden 2017 itsenäisyyspäivän kulkueessa Varsovassa. 75 000 ihmistä nousi vastustamaan ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvaa epäoikeudenmukaisuutta ja tukemaan heitä allekirjoittamalla vetoomuksia ja lähettämällä solidaarisuusviestejä. Lokakuun lopulla heidät todettiin viimein syyttömiksi.

Ihmisten auttaminen ei ole rikos

Yhdysvaltalainen ihmisoikeuspuolustaja Scott Warren vapautui syytteistä marraskuun lopulla. Häntä uhkasi jopa 10 vuoden tuomio, vain koska hän tarjosi Meksikon ja Yhdysvaltojen rajan ylittäville ihmisille ruokaa, vettä ja lääkkeitä. Suomessa lähes 6700 ihmistä vetosi hänen vapautensa puolesta.

Pohjois-Irlanti otti ison harppauksen kohti ihmisoikeuksia kunnioittavaa lainsäädäntöä

Lokakuussa Pohjois-Irlanti laillisti samaa sukupuolta olevien avioliitot sekä abortin. Lakien on tarkoitus astua voimaan ensi vuoden alkupuoliskolla.

Pohjois-Irlannin oli jo aikakin muuttaa lainsäädäntöään aborttiin liittyen. Laki oli vuodelta 1861 ja se oli yksi maailman tiukimmista. Abortti oli laiton lähes kaikissa olosuhteissa ja se pakotti vuosittain arviolta 1000 naista hankkimaan aborttipalveluita muualta Iso-Britanniasta, jossa lainsäädäntö oli sallivampi.

Yksi työmme kulmakivistä on puolueeton tutkimustyö kriisialueilla

Tutkijamme paljastivat syksyn aikana muun muassa sen, että Turkin armeija ja sen tukemat syyrialaiset joukot syyllistyivät ihmisoikeusloukkauksiin ja sotarikoksiin hyökkäyksessään Koillis-Syyriaan lokakuun alussa. Paljastettuja rikoksia olivat esimerkiksi tapot sekä siviileihin kohdistuneet hyökkäykset. Tutkijoidemme tekemä työ auttaa meitä vaatimaan suojelua ja apua vaarassa oleville.

Julkaisimme marraskuussa raportin, jossa kerroimme Facebookin ja Googlen toimintamallien loukkaavan ihmisoikeuksia. Suuret teknologiayritykset eivät voi sanella sitä, miten elämme digitaalisessa ympäristössä. Vaadimme valtioita uudistamaan henkilötietojen keräämiseen liittyvää lainsäädäntöä.

Lakiapua pakolaisille ja turvapaikanhakijoille tarjoava Pakolaisneuvonta pelastuu!

Marraskuun ajan käynnissä ollut hätäkeräys ylitti tavoitteensa ja keräsimme yhdessä yli 70 000 euroa. Tämä mahdollistaa Pakolaisneuvonnan tärkeän työn jatkumisen ensi vuoteen, kunnes nykyisen hallituksen tekemät korjausliikkeet maksuttomaan oikeusapuun tulevat voimaan.