Etusivu Kannanotot ja lausunnot Järjestöjen avoin kirje koskien ihmisoikeuspuolustajien pidätystä Turkissa

Järjestöjen avoin kirje koskien ihmisoikeuspuolustajien pidätystä Turkissa

Olemme tyrmistyneitä ja kauhistuneita Turkin viranomaisten pidätettyä kymmenen ihmisoikeuspuolustajaa, joita epäillään nyt ”terroristijärjestöön kuulumisesta” rauhanomaisen ihmisoikeustyönsä vuoksi.

Pidätykset ovat hyökkäys kuutta maan merkittävintä kansalaisjärjestöä vastaan ja ne ovat valtava isku Turkin saarretulle kansalaisyhteiskunnalle. Ne ovat myös pahaenteinen merkki Turkin suunnasta.

Niin kutsuttuun ”Istanbul 10:een” kuuluvat Veli Acu, Özlem Dalkıran, İdil Eser, Nalan Erkem, Günal Kurşun, Şeymus Özbekli, Nejat Taştan, İlknur Üstün (Turkin kansalaisia), Ali Gharavi (Ruotsin kansalainen) ja Peter Steudtner (Saksan kansalainen). Amnestyn Turkin osaston toiminnanjohtajan İdil Eserin pidätys tapahtuu vain kuukausi sen jälkeen, kun järjestön puheenjohtaja Taner Kılıç pidätettiin. Ensimmäistä kertaa Amnesty Internationalin historiassa yhden maan osaston puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja ovat samaan aikaan pidätettyinä. Vaadimme, että Turkin viranomaiset vapauttavat heidät kaikki välittömästi ja ehdoitta.

Vuosi sitten väkivaltainen vallankaappausyritys vaati 249 ihmisen hengen. Vallankaappausta yrittäneiden käsissä kuolleet ansaitsevat kunnioitusta, ja väkivaltaan syyllistyneiden pitää joutua vastuuseen teoistaan.

Vallankaappausyrityksen jälkimainingeissa aloitettu hyökkäys on kuitenkin ollut massiivinen ja armoton: yli 100 000 julkisen sektorin työntekijää on irtisanottu, kymmeniä tuhansia ihmisiä on pidätetty mielivaltaisesti, satoja toimittajia on pidätetty ja satoja medioita ja kansalaisjärjestöjä on suljettu.

Tämä on osa hälyttävää kansainvälistä trendiä. Vuonna 2016 rauhanomaisesti ihmisoikeuksia puolustaneita ihmisiä tapettiin ainakin 22 maassa ja pidätettiin sekä vangittiin ainakin 68 maassa. Kriittisten äänien vaientamista tavoittelevat ihmiset uskovat olevansa nyt niskan päällä.

Maailman johtajien vastaus tähän kehitykseen on äärimmäisen tärkeä. Vaikka jotkut kiitettävästi ilmaisivat huolensa G20-kokouksessa, yksittäiset väliintulot eivät riitä. Maailman johtajien on aika puolustaa voimakkaasti ihmisoikeuksia, arvokkuutta ja oikeudenmukaisuutta ja korostaa vahvan ja kukoistavan kansalaisyhteiskunnan merkitystä näiden arvojen vaalijana – niin Turkissa on kuin ympäri maailmaa.

Allekirjoittajat:

Salil Shetty, pääsihteeri, Amnesty International