Etusivu Johtokunnan blogi Johtokunta valmistautuu kansainväliseen edustajainkokoukseen

Johtokunta valmistautuu kansainväliseen edustajainkokoukseen

Amnestyn Suomen osaston johtokunta järjestäytyi 23.4. pidetyssä kokouksessa. Tänä vuonna puheenjohtajamme on Sonja Vartiala ja johtokunnan kokous valitsi 1. varapuheenjohtajaksi Linda Nyholmin ja 2. varapuheenjohtajaksi minut. Johtokunnan muina jäseninä toimivat taloudenhoitaja Elina Siira ja johtokunnan jäseninä Veronika Honkasalo, Katariina Oivo, Muhammed Shire ja Amu Urhonen.

Saimme kuulla Amnestyn Suomen osaston kuulumisia sekä ajankohtaiskatsaukset taloudesta, henkilöstöasioista ja ihmisoikeusvaikuttamisesta. Ihmisoikeusteemoista pinnalla on ollut Minun kuntatani -kuntavaalikampanja, jossa puolustettiin naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaa sekä vaadittiin enemmän kuntapaikkoja oleskeluluvan pakolaisille. Kampanjaan sitoutui yli 2200  ehdokasta ja Amnestyn aktiivit olivat vahvasti tekemässä vaikuttamistyötä eri puolilla Suomea. Amnestyn Suomen osasto myös vaatii pakolaiskiintiön nostoa hallituksen puolivälin tarkastelussa sekä myöhemmissä valtion budjettikäsittelyissä. Suomen osasto myös valmistelee lausuntoa tiedustelulaista.

Amnesty on kansainvälinen liike ja tänä vuonna pidetään todennäköisesti viimeinen kansainvälinen nykymuotoinen edustajain kokous (International Council Meeting eli ICM) 10.-15.8. Roomassa. ICM on järjestetty kahden vuoden välein, mutta jos ICM niin päättää, niin kansainväliset edustajainkokoukset korvautuvat jatkossa Global Assemblylla, joka järjestettäisiin noin kerran vuodessa tai tarvittaessa useammin. Kokoukset olisivat asialistaltaan ja osallistujamäärältään nykyistä pienempiä. Muutos on osa laajempaa hallintouudistusta (Governance Reform), jossa pohditaan myös tulevaa rakenteiden äänivaltaa liikkeen sisällä. ICM:ssä käsitellään myös Amnestyn osastojen ja yksiköiden tekemiä aloitteita. Johtokunta käsittelee tarkemmin aiheita seuraavassa kesäkuussa pidettävässä kokouksessaan.

Suomen osaston edustajiksi kansainväliseen edustajainkokoukseen valittiin puheenjohtaja Sonja Vartiala ja varapuheenjohtajat Linda Nyholm ja Aino-Kaisa Manninen sekä toiminnanjohtaja Frank Johansson. Delegaatio valmistautuu kokoukseen muun muassa tapaamalla Pohjoismaiden delegaatioita kesäkuussa Helsingissä pidettävässä tapaamisessa.

Johtokunta keskusteli myös kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden pakkopalautuksista. Viestinnässä on tuotu esille Amnestyn tutkimustietoa Irakissa ja Afganistanissa tapahtuvista ihmisoikeusloukkauksista sekä Suomen turvapaikkalainsäädännön ongelmista. Yleistä kantaa palautuksista Irakiin Amnestylla ei kuitenkaan ole.

Kannustamme johtokunnassa olemaan yhteydessä meihin päin esimerkiksi laittamalla viestiä tai kutsumalla meitä esimerkiksi paikallisryhmien kokouksiin tai tapahtumiin. Johtokuntaan voit olla yhteydessä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen johtokunta@amnesty.fi.

Aino-Kaisa Manninen
Amnestyn Suomen osasto ry