Etusivu Uutiset Suomen hallitus myöntänyt kaksi uutta asevientilupaa Arabiemiraatteihin

Suomen hallitus myöntänyt kaksi uutta asevientilupaa Arabiemiraatteihin

Suomen hallitus on myöntänyt kaksi uutta asevientilupaa Arabiemiraatteihin. Tutkimustemme mukaan Arabiemiraatteihin vietyjä aseita on jaettu eteenpäin keskelle Jemenin sotaa puolisotilaallisille joukoille, joiden tiedetään syyllistyneen sotarikoksiin ja muihin vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.

Amnesty vaatii kaikkien asetoimitusten lopettamista Jemenin sodan osapuolille.

Suomen hallitus päätti torstaina 12.3.2020 myöntää kaksi uutta asevientilupaa Arabiemiraatteihin: suomalaisille Sisu Akselit Oy:lle ja Katsa Oy:lle myönnettiin vuosiin 2039 ja 2050 asti voimassaolevat luvat vara- ja huolto-osien toimituksiin. Päätös lupien myöntämisestä tehtiin äänin 16-1. Ainoastaan sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen äänesti lupia vastaan, sisäministeri Maria Ohisalo ja opetusministeri Li Andersson olivat äänestyksestä poissa.

Päätös on jyrkässä ristiriidassa valtioneuvoston marraskuussa 2018 tekemän päätöksen kanssa, jossa se jäädytti kaiken aseviennin Jemenin sodan osapuolille.

“Asevientilupien myöntäminen Arabiemiraatteihin on häpeällistä. Vaikka kyse on vain vara- ja huolto-osista, ovat ne aina osa isompaa kokonaisuutta, joiden toiminnan ne varmistavat. Pitkäaikaiset luvat herättävät myös kysymyksen, että pyritäänkö päätöksellä varmistamaan, ettei uusia kiusallisia lupapäätöksiä tulisi lähiaikoina käsiteltäväksi”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Arabiemiraatit kytkeytyy Jemenin sodan sotarikoksiin

Amnestyn helmikuussa 2019 julkaisema “When arms go astray: Yemen’s deadly new threat of arms diversion to militias” -tutkimus osoittaa, että Yhdistyneet arabiemiirikunnat toimii laittomana panssaroitujen ajonevojen, kranaatinheitinjärjestelmien, kiväärien, konekiväärien ja pistoolien jakelukanavana puolisotilaallisille joukoille.

“Emiraatit saavat länsimailta ja muualta miljardien dollarien edestä aseita, jotka he ohjaavat Jemeniin puolisotilaallisille joukoille. Nämä joukot eivät vastaa toimistaan kenellekään ja ovat tiettävästi syyllistyneet sotarikoksiin”, jatkaa Johansson.

Aseita vastaanottavat joukot ovat Arabiemiraattien kouluttamia ja ylläpitämiä, mutta joukot eivät ole vastuussa yhdellekään hallitukselle.

Lue lisää asekaupan vastaisesta työstämme