Etusivu Johtokunnan blogi Uudistunut johtokunta aloitti toimintansa

Uudistunut johtokunta aloitti toimintansa

Turun vuosikokousviikonlopun hieno anti: uusia johtokunnan jäseniä, jatkavia jäseniä sekä hyväksytty strategia ja toimintasuunnitelma.

Turun vuosikokouksessa johtokunta sai kaksi uutta jäsentä, Linda Nyholmin ja Katariina Oivon, ja samalla Jukka Muhonen valittiin uudelle kaudelle puheenjohtajaksi ja Aino-Kaisa Manninen johtokuntaan. Vuosikokouksessa päättyi Ida Sulinin ja Thomas Hackmanin ansiokas ja ahkera johtokuntakausi.

Johtokunnan valitsemisen lisäksi Turun vuosikokous oli antoisa, koska siellä hyväksyttiin strategia ja toimintasuunnitelma. Lisäksi kevätseminaaripäivänä jäsenistö sai laadukasta koulutusta ja tietoja ajankohtaisista ihmisoikeusasioista mm. pakolaispolitiikasta, turvapaikkamenettelystä jne.

Johtokunta kiittää kaikkia vuosikokouksen ja kevätseminaarin järjestäjiä!

Uusi johtokunta järjestäytyi

Uuden johtokunnan ensimmäinen kokous oli 10.4 Helsingissä Amnestyn toimistolla. Kokouksessa johtokunta järjestäytyi ja päätti kokouskäytännöistä, työjärjestyksessä ja johtokuntalaisten vastuualueiden temaattisesta jakamisesta.

johtokunta_jarjestaytyy

Kuvassa Jukka Muhonen (vas), Tuula Haavisto, Ivanka Capova, toiminnanjohtaja (vt.) Niina Laajapuro, ihmisoikeustyön johtaja (vt.) Pia Puu Oksanen, varainhankintapäällikkö Nora Huhta, Linda Nyholm ja Katariina Oivo perehtymistyön touhussa

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Aino-Kaisa Manninen ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Kari Lehti. Taloudenhoitaja Sirpa Korhonen vastaa luonnollisesti talousasioista ja tarvittaessa yhdessä Tuula Haaviston kanssa henkilöstöasioista. Ivanka Capova ja Linda Nyholm perehtyvät aktivismiin, jäsendemokratiaan ja johtokuntatyön viestimiseen jäsenistölle. Katariina Oivo perehtyy tarvittaessa sisältökysymyksiin. Jukka Muhonen jatkaa johtokunnan puheenjohtajana.

Jäsendemokratia ja ajankohtainen kampanjointi

Jäsendemokratian kehittämiseksi johtokunta päätti toteuttaa dokumentin ”Osaston jäsendemokratia ja vapaaehtoisrakenteet” vuoden 2016 kuluessa. Sen lisäksi että tässä dokumentissa kuvataan vapaaehtoisrakenteita ja jäsendemokratiaa, se sisältää mietittyjä kantoja esim. jäsenistön kuulemiseen asiakysymyksissä ja osallistamiseen toimintaan.

Kampanjoista ja aktivismista vielä todettakon se, että on pysytty strategian mukaisissa teemoissa. Pakolaiskampanjassa erityisenä aiheena EU:n ja Turkin välinen palautussopimus, jota Amnesty on kritisoinut, ja perheenyhdistämisen vaikeutuminen Suomessa.

Pakolaiskampanjassa on ollut yli 14 onnistunutta lobbaustapaamista ja perheenyhdistämisestä on mennyt vetoomus ministeri Petteri Orpolle. Pakolaiskampanjan webinaarikoulutus on ollut hyvin suosittu ja sitä saatetaan järjestää jatkossa lisää! Naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisessa työssä on kampanjoitu Suomessa kehysriihen alla ja asiasta on avattu vetoomus. Pridessa kesä-heinäkuussa teemana ovat myös turvapaikanhakijat.

Hyvää loppukevättä toivottaa Suomen Amnestyn johtokunta!

Kirjoittaja Ivanka Capova on johtokunnan aktivismiin, jäsendemokratiaan ja jäsenistöviestintään perehtynyt jäsen.