Etusivu Vetoomus Amnestyn toiminta Intiassa turvattava

Amnestyn toiminta Intiassa turvattava

Intian hallitus jatkaa hyökkäystään kansalaisyhteiskuntaa vastaan. Maan viranomaiset ovat jäädyttäneet paikallisen osastomme varat ja toiminta on jouduttu keskeyttämään syyskuussa 2020.

Viranomaiset ovat mustamaalanneet Amnestyn Intian osaston työtä erityisesti silloin, kun järjestö on julkaissut raportteja maan ihmisoikeustilanteesta. Amnestyn Intian toimistoon ja johtajien asuntoihin on tehty useita ratsioita.

Riippumatonta työtämme tarvitaan Intiassa nyt enemmän kuin koskaan. Allekirjoita vetoomus ja auta meitä jatkamaan toimintaamme Intiassa.

Arvon pääministeri Narendra Modi,

Vaadin, että

• Amnestyn Intian osaston varat palautetaan järjestön käyttöön.
  • Amnestyn Intian osaston työntekijöiden ja johtokunnan jäsenten häirintä ja pelottelu lopetetaan.
  • kansalaisyhteiskunnan sortaminen lopetetaan ja kaikki mielipiteidensä takia pidätetyt ihmisoikeuspuolustajat vapautetaan.

Allekirjoita vetoomus

Virhe: tarkista sähköposti

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 5026

TAUSTA

Intian hallitus jatkaa hyökkäystään riippumatonta kansalaisyhteiskuntaa vastaan. Amnesty Internationalin Intian osasto pakotettiin keskeyttämään toimintansa 30.9.2020. Pitkään jatkuneen häirinnän ja uhkailun lisäksi viranomaiset jäädyttivät osaston varat ilman ennakkovaroitusta syyskuussa 2020. Muutamaa viikkoa myöhemmin osaston oli lomautettava koko henkilöstönsä ja keskeytettävä toimintansa. Työntekijät menettivät työnsä ja jäivät ilman syyskuun palkkaa sekä irtisanomisrahaa.

Viranomaisten toimet näyttävät johtuvan Amnestyn ihmisoikeustyöstä. Vuodesta 2018 lähtien Intian viranomaiset ovat pyrkineet mustamaalamaan osaston työtä, erityisesti silloin kun järjestö on julkaissut raportteja Intian ihmisoikeustilanteesta. Amnesty on tuonut esiin muun muassa ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvia hyökkäyksiä, ihmisoikeusloukkauksia Jammussa ja Kashmirissa sekä poliisin väärinkäytöksiä viime vuoden mellakoissa Delhissä. Amnestyn Intian toimistoon ja sen johtajien asuntoihin on tehty myös useita ratsioita.

Intian osastomme on työskennellyt kuolemanrangaistusta, laittomia teloituksia ja naisten, vähemmistöjen ja muiden haavoittuvien ryhmien syrjintää vastaan. Se on myös kritisoinut ihmisoikeustyötä vaikeuttavia lakeja ja tarjonnut ihmisoikeuskasvatusta.

Osaston sulkeminen on valtava takaisku ihmisoikeuksien suojelulle Intiassa. Maan hallituksen on välittömästi avattava Amnestyn Intian osaston pankkitili ja annettava sen jatkaa ihmisoikeustyötään ilman häirintää.

Allekirjoita vetoomus ja suojele ihmisoikeustyötä Intiassa.