Etusivu Vetoomus Anna ihmisten osoittaa mieltään, Macron!

Anna ihmisten osoittaa mieltään, Macron!

Mielenosoittaminen on olennainen osa Ranskan poliittista kulttuuria. Tällä hetkellä kokoontumisvapaus on kuitenkin uhattuna ennennäkemättömällä tavalla, kun rauhanomaisesta kokoontumisesta voi seurata sakkoja, kiinniottoja ja rikossyytteitä.

Vuoden 2018 jälkeen Ranskassa on nähty poikkeuksellisen laajoja mielenosoituksia. Kaduille lähteneet ihmiset vastustavat kasvavaa eriarvoisuutta ja presidentti Macronin kaavailemaa eläkeuudistusta, sekä vaativat hallitukselta tiukempia toimia ilmastokriisin hillitsemiseksi. Ranskan viranomaiset ovat vastanneet vaateisiin kumiluodeilla, kyynelkaasulla sekä absurdeilla laeilla, joita käytetään rauhanomaisten mielenosoittajien vaientamiseksi.

Kokoontumisvapaus on ihmisoikeus, joka turvataan kaikissa merkittävimmissä ihmisoikeussopimuksissa. Allekirjoita vetoomus ja vaadi Ranskan presidentti Emmanuel Macronia turvaamaan ihmisten oikeus osoittaa mieltään!

Hyvä presidentti Emmanuel Macron,

• Ranskan viranomaisten on lakattava tukahduttamasta oikeutta rauhanomaiseen mielenilmaisuun,
  • Epämääräinen lainsäädäntö, joka rajoittaa oikeutta rauhanomaiseen kokoontumiseen, on mitätöitävä tai uudistettava perinpohjaisesti,
  • Terveyden suojelemiseksi käyttöön otetut keinot eivät saa kohtuuttomasti rajoittaa ihmisten oikeutta osoittaa mieltään rauhanomaisesti tai ilmaisunvapautta.

Allekirjoita vetoomus

Virhe: tarkista sähköposti

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 852

025005000750010000

Vuoden 2018 jälkeen Ranskassa on nähty poikkeuksellisen laajoja mielenosoituksia, kun ihmiset ovat lähteneet kaduille vaatimaan sosiaalista ja taloudellista oikeudenmukaisuutta. Rauhanomaiset mielenosoittajat ovat kritisoineet erityisesti kasvavaa eriarvoisuutta, presidentti Emmanuel Macronin kaavailemaa eläkeuudistusta sekä hallituksen passiivisuutta ilmastokriisin hillinnässä.

Kritiikin kuuntelemisen sijasta Ranskan viranomaiset ovat käyttäneet epämääräistä lainsäädäntöä rauhanomaisten mielenosoittajien vaientamiseksi. Mielenosoitukseen osallistuvat ovat Ranskassa vaarassa loukkaantua vakavasti, koska poliisi käyttää mielenosoittajia vastaan kumiluoteja, kyynelkaasua ja muita vaarallisia aseita.

Vaikka monet mielenosoittajat ovat käyttäneet väkivaltaa ja joutuneet siitä syytteeseen, myös tuhansia rauhanomaisia mielenosoittajia on rangaistu epämääräisten ja tulkinnanvaraisten lakien perusteella. Tämä loukkaa heidän oikeuttaan ilmaista mielipiteensä rauhanomaisesti.

Viime vuosien aikana mielenosoituksia on kielletty ja hallituksen arvostelijoita on yritetty hiljentää. Perusoikeuksien väkivallattomasta puolustamisesta voi seurata sakot, päivä tai kaksi putkaa tai jopa syyte rikoksesta. Poliisin kovien otteiden lisäksi mielenosoitukseen osallistumisesta saattaa koitua vakavia oikeudellisia seuraamuksia, vaikka ei olisi tehnyt mitään väärää.

Tuhansia ihmisiä on rangaistu rauhanomaisista teoista, joita ei tulisi pitää rikoksina. Moni Amnestyn haastattelema ihminen on kertonut harkitsevansa mielenilmauksiin osallistumista tarkkaan, koska he pelkäävät sen seuraamuksia”, kertoo Amnestyn Suomen osaston asiantuntija Anu Tuukkanen.

Rauhanomainen mielenosoittaminen ja kollektiivinen toiminta ovat olleet olennainen osa Ranskan poliittista kulttuuria jo vuosisatoja. Presidentti Macron sitoutui suojelemaan kokoontumisvapautta vuonna 2017. Tästä huolimatta tätä perusoikeutta uhataan nyt Ranskan lähihistoriassa ennennäkemättömällä tavalla.

Kokoontumisvapaus on ihmisoikeus, joka turvataan kaikissa merkittävimmissä ihmisoikeussopimuksissa. Vaadi Ranskan viranomaisia turvaamaan ihmisten oikeus kokoontua yhteen ja ilmaista tyytymättömyyttä rauhanomaisin keinoin!