Etusivu Vetoomus Lääkeyhtiöiden on laitettava ihmisten terveys voittojen maksimoinnin edelle

Lääkeyhtiöiden on laitettava ihmisten terveys voittojen maksimoinnin edelle

Rokotukset ovat avainasemassa koronapandemian pysäyttämisessä. Nyt lääkeyhtiöillä on mahdollisuus nopeuttaa tätä taistelua.

Yhtiöiden tulisi jakaa tietoa COVID-19-rokotteiden kehittämisestä, jotta ihmisiä voidaan rokottaa nykyistä enemmän ja nopeammin. Vauraiden maiden on tuettava köyhempiä maita tässä työssä.

Jokaisella on oikeus terveyteen varallisuudesta tai asuinpaikasta riippumatta. Kilpailu koronarokotteista ei saa vaarantaa ihmishenkiä. Allekirjoita vetoomus ja vaadi lääkeyhtiöitä kantamaan vastuu taistelussa pandemiaa vastaan!

Vaadin, että:

• Lääkeyhtiöt jakavat tietoa ja osaamistaan COVID-19-rokotteiden kehittämiseksi
  • Lääkeyhtiöt liittyvät Maailman terveysjärjestön C-TAP-teknologiahautomoon, jossa datan jakaminen nopeuttaa rokotteiden kehittämistä

Allekirjoita vetoomus

Virhe: tarkista sähköposti

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 6656

025005000750010000

Rokotteet ovat tehokas keino suojella ihmisiä koronavirukselta. Lääkeyhtiöt ovatkin kehittäneet rokotteita kilpaa.

Solidaarisuus on kuitenkin heitetty syrjään, eivätkä lääkeyhtiöt ole jakaneet tietoaan ja osaamistaan rokotusten kehittämisestä. Siksi muut valmistajat eivät pysty valmistamaan rokotetta ja parantamaan niiden saatavuutta. Erityisesti köyhempien maiden tilanne näyttää synkältä, sillä rikkaat maat ovat hamstranneet suurimman osan rokotteiden varaussopimuksista.

Lääkeyhtiöillä on valtaa siihen, miten ne jakavat tietoaan ja teknologista osaamistaan pandemian keskellä. Tämä vaikuttaa jokaiseen meistä. Esimerkiksi hiv-epidemian huippuvuosina miljoonat tartunnan saaneet ihmiset joutuivat elämään ilman lääkkeitä, koska lääkeyhtiöt hinnoittelivat lääkkeensä sairastuneiden ulottumattomiin. Lääkeyhtiöt maksimoivat voitot ja ihmiset jäivät ilman elintärkeää hoitoa. Vasta kun yhä useampi lääkeyhtiö alkoi tuottaa edullisempaa versiota lääkkeestä, sairastuneet pelastuivat.

Jos yhtiöt ryhtyvät jakamaan kehitystyötään, pystytään koronarokotteita tuottamaan nykyistä nopeammin ja edullisemmin. Tällöin ihmisiä voitaisiin rokottaa entistä aikaisemmin ympäri maailmaa.

Toukokuussa 2020 Maailman terveysjärjestö laittoi vireille C-TAP-teknologiahautomon (COVID-19 Technology Access Pool), jossa lääkeyhtiöt voivat jakaa dataa rokotuksen kehittämisestä. Hautomo kannustaa yhtiöitä levittämään tutkimustietoa, mikä parantaisi koronarokotteiden saatavuutta ja alentaisi niiden hintaa. Toistaiseksi yksikään lääkeyhtiö ei ole vielä liittynyt C-TAP:iin.

Jokaisella on oikeus terveyteen, eikä kilpailu koronarokotteista saa mennä ihmisoikeuksien edelle. Vaadimme lääkeyhtiöitä kantamaan vastuuta ja jakamaan osaamistaan, jotta kukaan ei jäisi ilman koronarokotusta.