Etusivu Hyvät uutiset Missä onnistuimme – 18 hyvää asiaa vuodelta 2017

Missä onnistuimme – 18 hyvää asiaa vuodelta 2017

Vuosi 2017 tuskin jää historiankirjoihin ihmisoikeuksien ihmisoikeuksille voitokkaimpana vuotena. Edistysaskeleita kuitenkin tapahtuu vastoinkäymisistä huolimatta. Alla esittelemme hyvät ihmisoikeusuutiset kuluneelta vuodelta, kuukausi kuukaudelta.

TAMMIKUU

Gambian oppositiojohtajat vapautettiin

Tammikuun 30. päivänä oppositiopuolueen jäsenet Amadou Sanneh, Malang Fatty ja Alhagie Sambou Fatty vapautettiin  Amnestyn kolmen vuoden kampanjoinnin seurauksena. Kahta päivää myöhemmin Amadou Sanneh vannoi valansa raha- ja talousasioiden ministerinä Gambian uudessa hallituksessa. Edellinen hallitus oli umpikujassa, kunnes entinen hallitsija Yahya Jammeh hyväksyi vaalien tuloksen ja luopui vallasta tammikuun lopussa.

”Amnestyn työllä oli vaikutusta ihmisiin”, Amadou Sanneh kertoi meille myöhemmin.

”…ilman Amnestyn tukea asiat olisivat voineet mennä huonommin. Amnestyn ponnistelut auttoivat meitä ja siitä olen todella kiitollinen. Kaikki me vangittuina olleet arvostamme Amnestyn työtä suuresti.”

Amadou Sanneh

Amadou Sanneh vapautumisensa jälkeen.

HELMIKUU

Vangitun kuolemanrangaistuksesta luovuttiin Malesiassa

Tuhannet ihmiset ympäri maailmaa kirjoittivat kirjeitä ja kortteja vaatien Malesiaa säästämään kuolemaantuomitun Shahrul Izani bin Suparmanin hengen. Se kannatti. Helmikuun 27. päivänä hänen kuolemanrangaistuksensa muutettiin elinkautiseksi vankeudeksi. Malesian viranomaisten mukaan tuhannet kirjeet ja kortit, joita saapui niin Uudesta-Seelannista kuin Nigeriastakin, saivat heidät poistamaan Shahrulin nimen teloitettavien listalta.

Shahrul vapautuu viimeistään vuonna 2030, mutta mahdollisesti jo vuonna 2021, mikäli hänen armahduspyyntönsä hyväksytään. Amnestyn tukijoiden ponnistelujen ansiosta Shahrulin omaiset on toiveikaita siitä että, perhe voi olla yhdessä hyvinkin pian.

Shahrul Izanin perhe osoittamassa mieltä kuolemanrangaistusta vastaan.

Shahrul Izanin perhe Sungai Bulohi vankilan ulkopuolella vaatimassa kuolemanrangaistuksen lopettamista maassa. Parhaillaan yli tuhat henkilöä viruu Malesiassa kuolemansellissä.

Vuosia vangittuna ollut toimittaja vapautettiin Uzbekistanissa

Muhammad Bekzhanov vapautettiin helmikuun 22. päivänä oltuaan 17 vuotta vankilassa Uzbekistanissa. Hän on yksi pisimpään vangittuna olleista toimittajista maailmassa. Hänet vangittiin vuonna 1999 sen jälkeen, kun hän oli kidutettuna tunnustanut syyllistyneensä valtionvastaiseen toimintaan. Sadat tuhannet ihmiset ympäri maailmaa kirjoittivat hänen vapauttamisensa puolesta vuoden 2015 Kirjeitä vapaudelle -kampanjan aikana ja vielä sen jälkeenkin. Tämän kansainvälisen painostuksen ansiosta Muhammad pääsi viimeinkin perheensä luo.

Pakolaisleiri pelastettiin Keniassa

Kenian korkein oikeus tyrmäsi hallituksen päätöksen sulkea maailman suurin pakolaisleiri Dadaabissa. Päätös oli vastaus Amnestyn tukemien kenialaisten ihmisoikeusjärjestöjen anomukseen. Dadaabin sulkeminen olisi todennäköisesti johtanut yli 260 000 somalipakolaisen pakkopalautuksiin kotimaahansa, joka edelleen on aseellisen konfliktin raunioittama.

Kuva lapsista juoksemassa kilpaa

Juoksukilpailu käynnissä Dadaabin pakolaisleirillä Keniassa.

MAALISKUU

Keskenmenosta vangitun naisen tuomio kumottiin

Argentiinassa murhasta tuomitun 27-vuotiaan Belénin syytteet hylättiin maaliskuussa. Syynä Belénin vangitsemiseen oli keskenmeno, jonka hän sai vuonna 2014. Beléniä syytettiin siitä, että hän olisi itse aiheuttanut keskenmenon eli yrittänyt tehdä abortin. Argentiinan lainsäädännön mukaan abortista voidaan tuomita yhdestä neljään vuoteen vankeutta. Nyt vankeuden uhka on lopullisesti poistunut, kun syytteet häntä vastaan on hylätty.

Maailmanlaajuiseen vetoomukseemme Belénin puolesta osallistui yli 120 000 ihmistä. Suomessa kynään tarttui 11 771 ihmistä. Belénin vapauttaminen on osoitus siitä, miten yhteinen työmme kantaa hedelmää. Samalla tämä on positiivinen merkki Argentiinan erittäin ankaran aborttilain nytkähtämisestä oikeudenmukaisempaan suuntaan.

HUHTIKUU

Kuolemaantuomittu vapautettiin Iranissa

Huhtikuun 25. päivänä iranilainen Salar Shadizadi, joka oli tuomittu kuolemaan vain 15-vuotiaana, vapautettiin vankilasta. Tukijoiden nopea toiminta useaan otteeseen varmisti, että Salarin henki säilyi. Hän vapautui huhtikuussa vietettyään 10 vuotta telkien takana.

TOUKOKUU

Chelsea Manning pääsi vankilasta

Chelsea Manning käveli vapauteen toukokuun 17. päivänä sen jälkeen, kun presidentti Barack Obama oli tammikuussa virkakautensa lopuksi lyhentänyt aiempaa 35 vuoden vankeustuomiota. Chelsea Manning paljasti salaista materiaalia, joka sisälsi tietoja Yhdysvaltain armeijan mahdollisesti tekemistä sotarikoksista.

Yli neljännesmiljoona ihmistä kirjoitti hänen vapauttamisensa puolesta Kirjeitä vapaudelle -kampanjassa vuonna 2015. Chelsea Manning kertoi Amnestylle: ”Tuen työtänne ihmisten suojelemiseksi siellä, missä oikeus, vapaus, totuus ja arvokkuus kielletään. Mielestäni hallituksen toimien läpinäkyvyys on ehdoton edellytys kaikkien ihmisten vapauden ja arvokkuuden varmistamiseksi ja suojelemiseksi.”

KESÄKUU

Taiwan edistää tasa-arvoista avioliittoa

Taiwanista näyttää tulevan ensimmäinen Aasian maa, joka korkeimman oikeuden toukokuussa tekemän päätöksen mukaisesti laillistaa samaa sukupuolta olevien avioliiton. Amnestyn tukijat 40 maasta kampanjoivat Taiwanin tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Taiwanin hallituksella on kaksi vuotta aikaa saattaa laki voimaan, mutta aiomme vauhdittaa kampanjaamme, ettei muutokseen menisi niin kauan.

Kaksi taiwanilaista osoittamassa tukeaan tasa-arvoiselle avioliittolaille.

Taiwanilaiset vetosivat #FirstInAsia-kampanjassa sankoin joukoin tasa-arvoisen avioliittolain puolesta.

Aktivisti vapautettiin Venäjällä

Venäjällä oikeudenkäynti ihmisoikeuspuolustaja Valentina Tsherevatenkoa kohtaan lopetettiin. Häntä syytettiin rikoksesta surullisenkuuluisan ”agenttilain” nojalla. Valentina pyysi meitä välittämään suuret kiitokset kaikille, jotka tekivät töitä hänen puolestaan yli kahden vuoden ajan. Hän kertoi kuulleensa luotettavista lähteistä, että kansainvälisellä tuella oli suuri merkitys.

Kuvassa Valentina Tsherevatenko työhuoneessaan.

Valentina Tsherevatenko, venäläisen ”Women of the Don union”-kansalaisjärjestön perustaja ja puheenjohtaja vapautumisensa jälkeen.

HEINÄKUU

Palmuöljy-tutkimuksemme pakotti yritykset vastuuseen

Työntekijät singaporelaisyritys Wilmarin plantaaseilla Indonesiassa raportoivat, että heidän työolosuhteensa ja -ehtonsa ovat hiljalleen parantuneet. Amnesty julkaisi marraskuussa 2016 raportin, jonka mukaan maailman suosituimmat elintarvike- ja päivittäistavarayritykset käyttävät kyseenalaisissa oloissa Indonesiassa tuotettua palmuöljyä.

Työntekijöiden mukaan heidän palkkojaan ei enää sidota tavoitteisiin, heidän peruspalkkojaan on nostettu 25 prosentilla ja useimpien naistyöntekijöiden työsuhteet on vakinaistettu. Nämä muutokset sai alulle kiivas kampanjointi, jossa alleviivattiin hankintaketjun ostajien, globaalien suuryritysten kuten Nestlén ja Unileverin, vastuuta.

ELOKUU

Useita mielipidevankeja vapaaksi

Erkin Musaev, jota kidutettiin ja jonka Uzbekistanin hallitus vangitsi väärin perustein 11 vuodeksi, vapautettiin lopulta elokuussa. Hän lähetti Amnestyn aktivisteille kirjeen kiittäen heitä saamastaan tuesta.

Pohjois-Koreassa Lim Hyeon-soo, kanadalainen kristitty pappi ja humanitäärinen avustustyöntekijä, vapautettiin kahden ja puolen vuoden pakkotyörangaistuksen jälkeen. Amnesty kampanjoi hänen vapauttamisensa puolesta.

Palestiinalainen sirkustaiteilija Mohammad Faisal Abu pääsi vapauteen. Häntä oli pidetty Israelissa vankilassa melkein kahden vuoden ajan ilman syytettä tai oikeudenkäyntiä.

Ihmisoikeuspuolustaja ja entinen mielipidevanki Tarek Hussein vapautettiin ja hän pääsi perheensä luokse. Tarek on lakimies, joka työskentelee talous- ja sosiaalioikeuksien keskuksessa Egyptissä. Hän on myös jäsen Vapaus rohkeille -kampanjassa, joka on poliittisten vankien oikeuksia ajava kansalaisjärjestö.

Aborttilakia uudistettiin Chilessä

Chilessä naisten oikeuksissa tehtiin tärkeä läpimurto. Perustuslakituomioistuin teki historiallisen päätöksen abortin dekriminalisoimisesta tapauksissa, joissa naisen henki on vaarassa, raskaus on seurausta raiskauksesta tai joissa lapsen ei uskota jäävän henkiin. Maan kongressi hyväksyi uudistuksen kahden vuoden keskustelun ja eri järjestöjen kuten Amnestyn maailmanlaajuisen kampanjoinnin jälkeen.

Kuvassa mielenosoittaja espanjankielisen kyltin kanssa, jossa vaaditaan lisääntymis- ja seksuaaliterveysoikeuksia.

Chilessä saavutettiin tärkeitä uudistuksia lisääntymis- ja seksuaaliterveysoikeuksiin.

Berksin lapset vapautettiin Yhdysvalloissa

Yhdenkään lapsen ei pitäisi kasvaa telkien takana. Tukijoiden, rohkeiden lakimiesten ja aktivistien ansiosta neljä lasta ja heidän äitinsä vapautettiin Berksin säilöönottokeskuksesta. Heitä oli pidetty keskuksessa lähes kahden vuoden ajan.

Elokuun 17. päivänä Carlos (4), Michael (16) ja heidän äitinsä, Lorena ja Maribel, määrättiin vapautettaviksi. Tämän jälkeen myös Diego (3) ja Joshua (7) sekä heidän äitinsä, Wendy ja Maria, vapautettiin. Jokainen näistä perheistä on hakenut turvapaikkaa Yhdysvalloista paettuaan traumaattisia ja henkeä uhkaavia tapahtumia Hondurasissa ja El Salvadorissa.

SYYSKUU

Satoja keikkoja 60 maassa pakolaisten auttamiseksi

Syyskuun 20. päivänä yli tuhat artistia yli  60 maassa otti osaa #GiveaHome-tempaukseen. Muusikot, fanit ja pakolaiset kokoontuivat yhteen toivottamaan pakolaiset tervetulleiksi. Mukana olivat muun muassa Ed Sheeran, Gregory Porter, Hot Chip, Jessie Ware, Kate Tempest ja The National.

Nuori irlantilainen mielipidevanki vapautettiin

Syyskuun 18. päivänä Ibrahim Halawa vapautettiin viimeinkin kaikista syytteistä. Päätös syntyi yli 30 lykkäyksen ja viivytyksen jälkeen.

Ibrahim oli vain 17-vuotias, kun hänet pidätettiin ensimmäistä kertaa hänen ollessaan Kairon Al Fathin moskeijassa. Myös hänen sisarensa Omaima, Somaia ja Fatima pidätettiin ja vapautettiin takuita vastaan. Heidänkin syytteensä on nyt hylätty. Ibrahim ehti viettää 1472 kallisarvoista päivää nuoresta elämästään egyptiläisessä vankilassa viruen.

LOKAKUU

Amnestyn toiminnanjohtaja vapautettiin Turkissa

Kun istanbulilainen tuomioistuin päästi kahdeksan ihmisoikeuspuolustajaa ehdolliseen vapauteen odottamaan oikeudenkäyntiensä jatkumista, Salil Shetty, Amnestyn kansainvälisen sihteeristön pääsihteeri, sanoi: ”Lopultakin juhlimme sitä, että ystävämme ja kollegamme voivat palata rakkaittensa luokse ja nukkua omissa sängyissään ensimmäistä kertaa melkein neljään kuukauteen.”

10 aktivistia, heidän joukossaan Amnestyn Turkin osaston johtaja Idil Eser, pidätettiin heinäkuun 5. päivänä.  Heitä syytetään ”terroristijärjestön jäsenyydestä” vaikka väitteen tueksi ei ole esitetty mitään todisteita. Amnestyn kampanjointi heidän puolestaan jatkuu, jotta kaikista heitä vastaan esitetyistä syytteistä luovutaan.

Idil Eser vapautumisensa jälkeen.

MARRASKUU

Norjalaisnuoret seisoivat Taibehin rinnalla

Norjalaisnuoret järjestivät valtavan mielenosoituksen 18-vuotiaan Taibeh Abbasin puolesta. Taibehia uhkaa palautus Afganistaniin – maahan, jossa hän ei ole ikinä edes käynyt.

Kampanjoimme syksyn aikana Suomessa, Norjassa ja ympäri maailman palautuksien keskeyttämiseksi Afganistaniin, jonka turvallisuustilanne ei mahdollista kenenkään palauttamista millekään alueelle maassa. Jo yli 100 000 Amnestyn ihmistä maailmaa on vedonnut palautusten keskeyttämiseksi.

Taibeh Abbasi (neljäs vasemmalta) mielenosoituksia Taibehin puolesta organisoineiden ystäviensä kanssa.

Taibeh Abbasi (neljäs vasemmalta) mielenosoituksen järjestäneiden ystäviensä kanssa.

JOULUKUU

Rakkaus voitti Australiassa

Australian parlamentti hyväksyi uuden tasa-arvoisen avioliittolain joulukuussa 2017.

“Tämä on historiallinen, joskin tarpeettoman myöhäinen, hetki Australialle. Uuden lain taustalla on paljon kovaa työtä, päättäväisyyttä ja rohkeutta. Australian LHBTIQ-ihmiset, -yhteisöt, -aktivistit ja liittolaiset rakensivat pysäyttämättömän liikkeen tasa-arvon puolesta”, kommentoi Australian osaston LHBTIQ-työn asiantuntija Lizzi Price.

Kuvassa rikottu Pride-lippu

Kiitos vuodesta 2017!

Ihmisoikeudet eivät synny eikä niitä suojella tyhjiössä.

Kiitos kaikille, jotka ovat tukeneet meitä työssämme ja seisoneet rinnallamme ihmisoikeustyössä.

Amnestyn Suomen toimisto