Etusivu Hyvät uutiset Argentiinassa tehtiin historiaa – aborttilaki uudistuu

Argentiinassa tehtiin historiaa – aborttilaki uudistuu

Vuoden 2020 viimeisinä päivinä Argentiinan senaatti kokoontui tekemään historiallisen päätöksen: se laillisti abortin 14. raskausviikkoon saakka. Uusi laki tulee olemaan edistyksellisempi kuin esimerkiksi Suomessa, sillä Argentiinassa abortin saa jatkossa omalla ilmoituksella.

Argentiinan aborttilaki on ollut hyvin tiukka. Abortin on saanut vain tilanteissa, joissa raskaus on seurausta raiskauksesta, tai raskaana olevan henki tai terveys on vaarassa. Tämä on johtanut siihen, että abortteja on tehty salassa ja hengenvaarallisissa oloissa. Viimeisen 30 vuoden aikana yli 3000 naista on kuollut tiukan aborttilainsäädännön takia.

Päätös abortin laillistamisesta ei tapahtunut yllättäen. Sitä edelsi aktivistien, järjestöjen ja muiden toimijoiden vuosikymmeniä kestänyt taistelu aborttioikeuden puolesta, jota me Amnestyssä olemme väsymättömästi tukeneet. Liike on esittänyt lukuisia lakiehdotuksia abortin sallimiseksi sekä rikkonut tabuja. Se on nostanut esimerkiksi lisääntymisoikeudet, koulujen seksuaalikasvatuksen ja ehkäisyvälineiden saavutettavuuden julkiseen keskusteluun sekä poliittisen agendan kärkeen. Tämä kaikki on saatu aikaan, vaikka abortin laillistamista on vastustettu laajasti.

Argentiina näyttää nyt suuntaa Latinalaiselle Amerikalle sekä koko maailmalle: jokaisella on oikeus päättää itse omasta kehostaan. Turvallinen ja laillinen abortti on ihmisoikeus!

Suostumuslaki Tanskaan

Joulukuussa myös Tanskasta kantautui hyviä uutisia, kun maan parlamentti hyväksyi yksimielisesti suostumusperustaisen seksuaalirikoslainsäädännön. Työtä aiheen parissa kuitenkin riittää, sillä suostumuslaki on voimassa vasta 12 Euroopan maassa. Myös Suomessa lakia ollaan paraikaa uudistamassa.